Next Page  24 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 52 Previous Page
Page Background

23

מדריכה מטבריה (בין שנה לשנתיים ב

" קרמבו "

4

) כותבת: "מה שהשפיע עלי הוא העניין של קבלת האחר. אין

סיכוי בעולם שבעתיד לא אצור קשר עם מישהו עם צרכים מיוחדים רק בגלל היותו בעל צרכים מיוחדים".

כנזכר לעיל, במסגרת המחקר הכמותני הופיע שאלון

MAS

הבוחן את עמדותיהם של הנשאלים ביחס לבעלי

מוגבלויות (ראו בעמוד

11

). ניתוחו

מחזק ומתקף את הראיות

האיכו

תניות

. למרות שמטרת המחקר לא הייתה

לבחון את ההבדלים המגדריים ביחס לבעלי מוגבלויות,

החלוקה

ה

מגדרית אפשרה לנו לבחון את הציונים

שהתקבלו אל מול ציונים

שפורסמו במחקר קודם בספרות ש

חקר

סטודנטים ישראליים

(Vilchinsky, Werner, & Findler, 2010b)

.

ציונים אלה מופיעים בטבלה הבאה שמשווה, עבור כל אחד

מממדי השאלון, בין ציוני החונכים ב"כנפיים של קרמבו" והציונים של הסטודנטים שפורסמו במחקרם של

וילצ'ינסקי ועמיתותיה. כיוון שסקלות הציונים בממדים השונים נעות אמנם בין

1-5

, אבל כיווניהם אינם זהים,

ישנם ממדים בהם

ציונים נמוכים (קרובים ל

-1

) מעידים על יחס משופר לבעלי מוגבלויות (כלומר, סקלות

המקיימות יחס הפוך), ובמקרים אחרים דווקא ציונים גבוהים (הקרובים יותר ל

-5

) מעידים על יחס טוב יותר

לבעלי מוגבלויות מופיעות (כלומר, סקלות המקיימות יחס ישר). לפיכך, ועל מנת להקל על הק

וראים, סקלות

המקיימות יחס הפוך סומנו באדום, ואילו סקלות המקיימות יחס ישר סומנו בירוק.

הממד בשאלון העמדות ביחס לבעלי מוגבלויות (

MAS )

רגשות

שליליים

מתח

בינאישי

רוגע

מחשבות

חיוביות

פעולות

הרחקה

1.66

2.05

3.41

4.05

1.61

"כנפיים של

" קרמבו

בנים

2.08

2.42

2.95

3.13

2.19

(Vilchinsky, Werner, &

Findler, 2010b)

בנים

1.43

2.13

3.50

4.21

1.50

"כנפיים של

" קרמבו

בנות

1.93

2.6

2.78

3.12

1.71

(Vilchinsky, Werner, &

Findler, 2010b)

בנות

מן הטבלה

עולה

כי חונכי "כנפיים של קרמבו" מקבלים

באופן עקבי

ציונים טובים יותר מן האוכלוס

ייה הכללית

בכל אחד מהממדים בשאל

ון.

אולם, על פניו, נתונים אלה לא מעידים בהכרח על השפעה של "כנפיים של קרמבו"

על החונכים. ייתכן שאלה שהגיעו לתנועה הם מלכתחילה בעלי עמדות חיוביות במיוחד

ביחס לבעלי מוגבלויות.

בניסיון לתת תשובה ישירה לשאלה באמצעות הכלים הכמותניים שברשותנו, עברנו לבדוק

אם ניתן לגלות הבדל

בציונים בין מי שהצטרפו ל

"קרמבו"

בעקבות פנייה חיצונית, ובפרט בעקבות דרישה בית ספרית להשתתפות

בפרויקט מחויבות אישית / תעודת בגרות חברתית, לבין מי שהגיעו ל

"קרמבו"

מיוזמתם האישית המלאה. הבדלים

גורפים בין שתי הקבוצות לטובת הקבוצה השנייה היו מחזקים את האפשרות שהציונים הגבוהים שמשיגים

החונכים

בשאלון ה

- MAS

אינו נעוץ בהשפעתה של התנועה על החונכים, אלא בראש ובראשונה בהשפעתם של

גורמים חיצוניים (חינוך מבית, גורמים אישיותיים, וכולי). אם, לעומת זאת, גם בקבוצת החונכים שהגיעו לתנועה

4

למרות שלא ניתחנו ב

מסגרת ה

מחקר הכמותני את תשובותיהם של חונכים שפועלים בתנועה פחות משנתיים, ניתח

נו את תשובותיהם

לשאלות הפתוחות

כחלק מניתוח

האיכותני. כיוון שמדריכה זו מבטאת עמדה שהופיעה פעמים רבות בתשובות, בחרנו להציגה כאן.