Next Page  27 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 27 / 52 Previous Page
Page Background

26

החונכים אין השפעה גדולה על הסיבות להגעה למפגשים:

3.6%

ענו שזו אינה סיבה להגעתם, ואילו

41.7%

ענו

כי זו אינה סיבה עיקרית להגעתם.

ממצאים אלו מחזקים את התפיסה כי לחונכים הוותיקים הזדהות עמוקה עם עקרונות התנועה

-

קרי קבל

ת האחר.

למעשה, באחת התצפיות אף

נמצא

כי במפגש הפותח של הפעילות רמת האינטגרציה הייתה כה גבוהה עד כי היה

קשה להבחין בין חונכים וחניכים. בנוסף, בסניף אחר נמסר

לנו

ש"ילדי קרמבו" מוכרים לצוותים בבתי הספר,

וכאשר יש אירועים הנוגעים לפגיעות חברתיות או לקבלת האחר, החונכים מוזמנים להשתתף בשיח הבית ספרי

ולתרום לו.

בהקשר

זה נתייחס להורי החונכים. הטענה ב

שיחה שעלתה מן הראיונות עם הורי החונכים הייתה

שהם בעצמם

חינכו את ילדיהם ל

קבל את השונה מהם

וש ,

"כנפיים של

קרמבו

" סיפקה

להם

בעיקר

את ההזדמנות לחוות חוויה

ממשית וליישם

במציאות

את הערכים עליהם הם חונכו.

ברוח זו ציינה אימה של חונכת מבאר שבע ש

"המשפחה

שלנו היא משפחה שנותנת. תמיד נותנת. זה בית שעוזר לאחרים הזקוקים לכך. היינו כאלה לפני ק

רמבו וקרמבו

נתן לילדה את ההזדמנות לעשות

זאת בעצמה".

עדות נוספת לטענה זו מספקת א

מה של חונכת מירושלים:

"כ' למדה בבי

ת ספר

המשלב ילדים עם תסמונת דאון

ואחרים. זאת לא הפעם

הראשונה שהיא פוגשת ילדים עם מוגבלויות. אבל זאת הפעם הראשונה שיש לה אחריות

אישית לטפל

במישהו כזה. זה לימד אותה באופן מאוד מעשי. באותו התקף [שהיה לילד עם מחלת הנפילה], זה היה

החניך שלה. היא ס

י

פרה את זה כחוויה מסעירה. אבל היה בסדר. או לדוגמא הפעם

הראשונה שהוא כתב את השם

יחד שלו

אתה. זה נתן המון סיפוק. זה מלמד אחריות

".

ממצאים אלה מצביעים על הא

פשרות

ש"כנפיים של קרמבו" היא למעשה

אמצעי למימוש והתפתחות של מ

יםיווא

וערכים

שמועברים על ידי המשפחה לצע

ירים. אפשרות אחרת היא שהאוכלוסי

ה שמשתתפת ב

"כנפיים של

" קרמבו

עוברת סוג של "סינו

ן עצמי" המובל על ידי תנאי קדם. במילים אחרות, בני נוער שונים מתחילים את פעילות

ם

" קרמבו "ב

(וסביר שאת מירב ההטרוגניות נמצא בקרב אלה שהגיעו אל התנועה מהסיבות החיצוניות), אולם אלה

שתפיסתם הערכית / אידיאולוגית לא מתאימה לתנועה או שאיננה חזקה כמו אצל יתר החונכים, נושרים כבר

במהלך השנה הראשונה. אפשרות נוספת

היא

כמובן

שהביטויים של ההורים מצביעים על ריצוי חברתי וניסיון

לענות

לחוקרות

את "התשובה הנכונה". כך או כך

, מידת ההשפעה של התנועה על ערכי החונכים היא שאלה

שנותרת פתוחה

.

לסיכום, הממצאים מעלים

כי

בקרב החונכים

קיימות

עמדות חיוביות יותר מ

אלה שניתן למצוא ב

אוכלוסיה

הכללית

ביחס לבעלי צרכים מיוחדים. קיימים תימוכין,

גם כאלה שהתקבלו באמצעות

הכלים האיכותניים וגם כאלה

שהתקבלו באמצעות הכלים הכמותניים, לאפשרות ש"כנפיים של קרמבו" שיפרו במידה מסוימת את עמדותיהם

של החונכים כלפי בעלי הצרכים המיוחדים, אולם יש לסייג תימוכין אלה

(

בעיקר את מידת השיפור, ובפרט בקרב

מי שהגיעו ל"כנפיים של קרמבו" מיוזמתם האישית)

הן מסיבות מתודולוגיות

והן בעקבות עדויות ה

ורים.

עם זאת,

טענות על קיומה של השפעה עולים בקנה אחד עם המודל הלוגי ובפרט עם תיאוריית השינוי.