Next Page  30 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 52 Previous Page
Page Background

29

הה

ערכה העצמית של החונכים

נהבחנ

דרך ממצאים העוסקים

בתחושות

הערך העצמי

,

השייכות

םמצב בו

החברתי

של החונכים

(כפי

שזה

נתפס על ידי החונכים עצמם ועל ידי הוריהם).

ערך עצמי וביטחון עצמי

ניתוח השאלה הפתוחה הרלוונטית שהופיעה בשאלוני החונכים הניבה התייחסויות רבות לחוויית ערך עצמי

וביטחון עצמי בעקבות הפעילות בתנועה. כך,

לדוגמא, כותבת חונכת מקריית אונו: "

[אני לוקחת מקרמבו] ביטחון

עצמי. הנעת אנשים. יכולת לדבר

. להכיר ולאהוב אנשים שונים ממני

"

, ואילו חונכת מיוקנעם הפעילה שנתיים

בארגון כותבת: "

אני מרגישה עם הרבה יותר בטחון עצמי. אני בטוחה יותר

במי שאני ולא מתביישת או מובכת

מדבר

ים שאני עושה כי זו אני בלי פילטרים ואנשים צריכים לקבל את

זה. אם אני רוצה להשפיע על

אנשים לא

צריך להיות "יותר"

ו"יותר" אלא פשוט עצמך וזה יספיק

".

מתוך הראיונות עם ההורים

עולות אמירות המחזקות

את ה

טענה כי הפעילות בתנועה תורמת לביטחונם ודימוים

העצמי של החונכים. כזו למשל היא האמירה כי

"הבת שלי

תמיד מספרת לאנשים על

” קרמבו “

והיא מאוד גאה

בעצמה. היא ק

י

בלה הרבה ביטחון עצמי. היא התבקשה לדבר בפני אנשים. היא מקבלת תמורה מזה. היא הייתה

מאוד שקטה לפני זה. היום

היא יכולה לעמוד בפני קבוצה גדולה ול

דבר על קרמבו. זאת הזדמנות גדולה".

(אימא

של חונכת

מירושלים הפעילה שנתיים

).” קרמבו ”ב

תמיכה בממצאים ה

איכותניים נמצאה

ב

ניתוח הנתונים שנאספו מ

ו חלק

החמישי של השאלון

אשר

בחן את תחושת

הערך העצמי (

self-worth

) של החונכים, קרי, את המידה בה הם חשים רגשות חיוביים ביחס לעצמם, באמצעות

מבחן

מתוקף

בן שבעה פריטים הלקוחים ממחקרם של סטטס ובורק

(Stets & Burke, 2014)

. ציוני הערך

העצמי

במבחן זה

(

כלומר,

סך הניקוד שמקבל כל נבדק) יכולים לנוע בין

7

(ציון המינימום: תחושת חוסר ע

רך

עצמי מוחלט) ו

-28

(תחושת ערך עצמי מקסימלית).

134

חונכים ענו על

חלק זה בשאלון, וציונם הממוצע ע

מד על

23.25

עם סטיית תקן של

3.76

, זאת בהשוואה לציון ממוצע של

22.5

שנמצא

במאמר המקורי. יש לציין שבעוד

שבמאמר המקורי המשתתפים במחקר הם סטודנטים אמריקאים (גיל ממוצע

: 21

), המשתתפים במחקר הנוכחי הם

בני נוער. ממחקרים קודמים (לדוגמא:

Erol & Ulrich, 2011

) ידוע כי תחושת ערך עצמי נוטה לעלות בשיעורים

מתונים לאורך תקופת גיל ההתבגרות (

בערך

עליה של נקודה אחת בסולם לאורך שמונה שנים), שמתמתנים אף

יותר בקרב מבוגרים צעירים. לפיכך,

סביר

להניח כי ציוני החונכים מבטאים תחושת ערך עצמי גבוהה מהממוצע.

מצב חברתי

מצבם החברתי

של החונכים

כפי שזה נתפס על ידם

חשוב

לביטחונם ודימוים העצמי

.

השאלון בחן את האופן בו

חווים החונכים את מעמדם החברתי בבית הספר, ואת האופן בו הם תופסים את השפעתה של "כנפיים של קרמבו"

על מצב עניינים זה.

חשיבותו של

סעיף זה של השאלון נובעת מגיל החונכים, הוא תקופת גיל ההתבגרות, המועד

לעליה משמעותית בהשפעתה של קבוצת השווים,

ולכן גם של הסטטוס החברתי במסגרות החברתיות השונות, על

קביעת הערך העצמי של המתבגר

(Papalia, Olds, Feldman, & Kruk, 2004)

.

במסגרת איסוף הנתונים