Next Page  28 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 28 / 52 Previous Page
Page Background

27

מיומנויות

ניתוח הממצאים האיכות

ניים מחזק את הטענה בדבר הקניית

מיומנויות לחונכים. כך, לדוגמא,

לדברי רכזת סניף

הוד השרון שהחלה את פעי

לותה בכתה ח' וכעת לומדת בכתה י"ב

" :

החונכים לא צריכים יותר הכשרה. יש חיבור

אינסטינקטיב

י

בין החונכים לבין החניכים. הם מגיבים אחד לשני ונעשים חברים. החניכים בפ

ירוש רוצים שנהיה

חברים שלהם ולא מטפלים

."

על מנת להדגים עד כמה חזקה תפיסה זו בקרב החונכים, בחרנו להביא מספר ציטוטים מראיונות שערכנו עם

חונכים והורי חונכים:

ש' מהוד השרון (שנתיים ב

): " " קרמבו "

אני לא זוכרת מתי למדנו לתקשר האחד עם השני [

החניך ואני]. התחלתי

להשתמש בטבלט,

אבל מהר מאוד הוא הפך למיותר. כבר לא היינו צריכים אותו. לפעמים אנחנו נפגשים בחוץ

כשיש זמן". ש' מדגימה

בכך

את כישורי התקשורת האינטואיטיביים שפ

י

תחה בהתא

ם לדבריה של הרכזת ובהתאם

לגישה המקצועית של

"כנפיים של

קרמבו

": "עידוד לעצמ

– אות

אנו מעודדים את כל פעילי התנועה לעצמאות הן

בחשיבה והן בעשייה. כל אחד בהתאם ליכולותיו ורצונותיו. הפעילויות בסניפים מבוססות על בני נוער המנהלים

את הסניף ואת פעילותו

"

(מתוך המסמך:

"

כנפיים של קרמבו

:

הגישה המקצועית

"

, שנכתב על ידי קלאודיה קובי).

ד' מהוד הש

רון, שנתיים ב

יש ": " קרמבו "

לי

' חברה ב

' צופים

וביקשו ממני

לעזור בעבודה עם המדריכים

מה –

לעשות עם היל

דים. הם באו אלי

לקבל יעוץ

" .

גם אימו של חונך ממודיעין מחזקת רושם זה:

"

למשל, הוא

[בנה]

אומר שהחניך שלו לא תמיד צפוי. יש לו קריזות.

בהתחלה היה נעלב מזה. זה קשה. גם להורים קשה. במקומות האלה...

[בנה]

למד להיות קשוב. עכשיו למשל היו

צריכים לתכנן פעילות כדי לעשות עם החניך. הם חשבו לקחת אותו לסרט או לבאולינג. בסוף הוא והחונך השני

הבינו שגן המשחקים

זה ה

כי מתאים והחניך באמת ייהנה מזה.

הצליחו להתחבר לצורך של החניך ולוותר על מה

שהם רצו. זה לא מובן מאליו בגיל הזה

. "

בחינת השאלה ה

פתוחה

שהוצגה בנושא זה

שאלון ב

לחונכים

, לה כי מע

לדעת

פתח הם , החונכים

ו ורכשו מיומנויות

רבות ומגוונות

. כך,

חונכת מירושלים (שלוש שנים ב

" קרמבו "

) כותבת: "אני לוקחת אתי את הלמידה על עבודה

בצוות ועל ניהול צוות, על ארגון זמן ועל סדר עדיפויות, על יחס לחבר'ה שונים, עבודה גם תחת תנאים לא משהו,

על עבודה עם גופים שונים ועל ניהול של חברים בגילי, וגדולים ממני... וכמובן שהע

בודה שלי עם החניכה

השפיע

ה עלי המון

למדתי על המשמעות של פיגור מורכב וכל הנלווה מכך. למדתי להכיר את החברה שמתחת

לכותרת של פיגור ולמדתי למצוא באנשים את מה שנמצא תחת מעטפת חייהם".

תפיסה זו קיבלה ביטויים שונים

במסגרת השאלה הפתוחה, אולם התפיסה כי החונכים רכשו

מיומנויות משמעויות ומועילות חוזרת כחוט השני.

גם

התצפיות

בכל ארבעת הסניפים

העידו

על המיומנות של החונכים והחניכים

גם יחד בהובלת הפעילות המשותפת.

כלי אחד שמופעל בפעילויות מכונה "דקת תיווך" והומצא על ידי אחד החניכים (ט', הוד השרון). החניך עצמו סיפר