Next Page  49 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 49 / 52 Previous Page
Page Background

48

קרמבו" להשפיע באופן עקיף, באמצעות החונכים המתפקדים כסוכני שינוי, על מעגלים קרובים (כולל קבוצת

השווים). יש בכך משום תמיכה משמע

ותית לתיאוריית השינוי של התנועה.

נקודה נוספת שע

לתה במהלך המחקר היא ש

האוכלוסייה שמשתתפת ב

" קרמבו "

כזו ה היא

ממיינת

את

עצמה. ברור

ש

לפחות מרבית

המשתתפים

מגיעים

לתנועה עם נטייה "לעשיית טוב".

נראה לנו ש

ההשתתפות בתנועה מאפשרת

להם

לפתח ולממש נט

ייה זו תוך הגשמת אותה תשוקה.

למעשה,

גם המשתתפים וגם הוריהם העידו על כך

(בתדירות גבוהה מאוד).

עם זאת,

לא היה ארגון או אמצעי אחר שיכול היה לאפשר התפתחות זו

, ולכן לא ניתן

לבטל את חשיבותה של תנועת "כנפיים של קרמבו" לא בהקשר של ביסוס והעמקת ערכי התנועה ובוודאי שלא

בהקשר של ההנעה לפעולה.

הסתייגות

זו נכונה גם להשפעה שנמצאה על הורי החונכים

יתכן שחלק ממי

שמצויים במעגלי השפעה אחרים של החונכים (ובכללם קבוצת השווים) יהיו פחות נכונים לשינויים מלכתחילה.

ניתוח שאלון הורי החניכים העלה כי ההורים תופסים את הפעילות כמקדמת פיתוח של יכולות תקשורת בינאישית

1

ההזד

מנות לפיתוחו של קשר חם "בגובה העיניים" עם בני נוער מן האוכלוסיה הכללית

למעשה, כך רובם

תופסים את הקשר שנוצר בין ילדיהם לחונכים. הראיונות עם החניכים תומכים בפרשנות זו.

בניית סיפור הביצוע הוא הבחינה האחרונה לייחוס הממצאים להתערבות. סיפור הביצוע קושר בין מה

שהיה אמור

לקרות ומה שקרה. הסברים אלטרנטיביים אינם נראים מתאימים. קיימות ראיות לכך שתנועות נוער הן מסגרות

מתאימות לקבוצת הגיל של חונכים כמו ב

"כנפיים של

", קרמבו

וקל לקשר בין הפעילות לתוצאות. הראיונות,

התצפיות, קבוצות המיקוד והשאלונים אכן מראים שמה שהיה

אמור

לקרות

בקרב החונכים

אכן קרה.

השילוב בין שיטות המחקר (

Mixed Methods

)

חיזק והעצי

ם

את הממצאים. השיח ההדדי בין הכלים האיכותניים

והכמותניים אפשר למעריכים לפתח שאלות מתאימות בשאלון כדי להבין את התשובות בצורה מעמיקה יותר.

התצפיות והשיחות עם החונכים בשטח נתנו עומ

ק ומשמעות למה שניתן היה

אולי

לתפוס

כמשאלות לב

בראיונות

עם הצוות המוביל. הביטויים

הרגשיים

, הקוגניטיביים וההתנהגותיים של בני הנוער

אמתו את העקרונות שההנהלה

הצהירה עליהם. השאלונים לחונכים ולהוריהם הוסיפו נדבך חשוב

,

כפי שעולה בפרק הממצאים. השימוש בשאלון

מתוקף (

MAS

) אפשר לעמוד על ההבדלים המשמעותיים בין האוכלוסייה של

" קרמבו "

והאוכלוסייה הכללית.

בחלקו הראשון של הדו"ח הוצגו התוצאות לטווח קצר ובינוני שנחזו על סמך המודל הלוגי. נראה כי התוצאות

בטווח הקצר, בכל האמור לגבי הח

ונכים, אכן התממשו

במלואן

. (אצל החניכים לא נבדקו שינויים במידת

הסטריאוטיפיזציה של האוכלוסיה הכללית, כך שאין לנו נתונים לגבי עניין זה.)

נצפו

השפעות עקיפות

של

הפעילות

על

מעגל ההורים, אשר מתאימים לתוצאות החזויות בשלב הבינוני. עם זאת, ההשפעות העקיפות של

הפעילות

שנמצאו עד כה היו על עמדות בלבד.

בנוסף, נזכיר כי לצד קבלתם של בעלי המוגבלויות בפרט וקבלתו

של האחר בכלל, נמצאו בשאלון לחונכים חילוקי דעות באשר לשאלה אם החונכים בתנועה מתנדבים בה. יתכן,

כמובן,

שהסיבה לכך היא שמדובר ב

תהליכים שעדיין לא סיימו להבשיל

אצל כלל החו

. נכים