Next Page  48 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 48 / 52 Previous Page
Page Background

47

לפיכך, הקריטריון המרכזי בו השתמשנו כדי לייחס תוצאות להתערבותה של

" קרמבו "

במקרה של

אוכלוסיית

החונכים היה

שימוש ב

הערכה הבודקת

את המודל הלוגי של "כנפיים של קרמבו

" ,

ב החל

הנחות העבודה של

התנועה

, עבור

דרך הפעולות אותן היא מבצעת

ו

התוצאות שהתקבלו

ו

כלה ב

קשרים הסי

- בתיים

לוגיים שמובילים

בין כל חוליות המודל

.

לעומת זאת, בחינת הדהוד הפעילות של התנועה במעגל הקרובים לחונכים, ובראשם

הוריהם, אפשר

ה

לנו לבחון באופן ישיר

יותר את השפעת הפעילות כתלות במשך הח

שיפה

העקיפה

לפעילות של

"כנפיים של קרמבו".

תהליך

ההערכה

היה

תהליך

דיאלוגי

בין : כפול

המעריכ

לבין ות

קולות

, גיסא מחד השטח

ובין

הכלים

האיכותניים

ופיתוח

הכלים

הכמותניים

גיסא מאידך

.

, כלומר

המידע

הראשוני

שנאסף

אפשר

של העלאה

שאלות

חדשות

ובעקבותיהן

כלים של בנייה

מתאימים

למציאת

התשובות

.

עיון במסמכי התנועה העלה מספר

נושאים עיקריים, ובראשם

כבוד האדם, הצורך בהבנה והקשבה, הדגשת הכוחות

ולא הקשיים, עידוד העצמאות של המשתתפים והבנה כי ראיית המוגבלות על ידי עצמי והזולת היא סובייקטיבית

ולא אובייקטיבית. נקוד

ות אלה הדהדו

כתמות שחזרו

במהלך

הראיונות

עם

החונכים

ולכל

אורך

תהליך

איסוף

הנתונים

(האיכותני כמו גם הכמותני)

:

דגש על

כבוד האדם, פיתוח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, בניית הערכה

עצמית, פיתוח כישורי מנהיגות חברתית והחדרתה של שאיפה לשינוי חברתי.

אי לכך,

וכיוון שהממצאים שהועלו בדו"ח מתאימים לתיאוריית השינוי של התנועה, הנתונים שבידינו, חרף

ההסתייגויות המתודולוגיות שהובעו

ב

דו"ח, מאששים את האפשרות ש

ניתן לייחס את

התוצאו

ת בקרב המשתתפים

(ובראש ובראשונה החונכים)

לפעילות התנועה

, גם אם

אוכלוסיית החונכים (או לפחות

חלקה)

הייתה נוח

ה

מלכתחילה

ליצירתו

.זה של שינוי

בחינת מעגל ההורים העל

ת

ה, כזכור, ממצאים

מעורבים

.

מצד אחד

,

ציוני העמדות של ההורים ביחס לבעלי הצרכים

המיוחדים

בשאלוני ה

- MAS

היו גבוהים מעל האוכלוסיה

הכללית. תוצאה זו נתמכה בראיונות האישיים בהם טענו

רובם שערכי קבלת האחר בכלל ובעל המוגבלות בפרט היו

טבועים

בהם לפני הצטרפות ילידיהם ל"כנפיים של

קרמבו". בנוסף, אין לנו כל עדות לעליה בפעילות החברתית / ציבורית של ההורים בתחום זה או בתחומים קרובים

בתקופת פעילות

הילדים.

מצד שני, לפחות בממד אחד נמצא כי הורים אלה כן שיפרו את עמדותיהם אף יותר

בעקבות פעילות ילדיהם. יוצא אפוא

כי אכן התגלתה השפעה של הפעילות על עמדות מעגל הורי ה

. חונכים

למרות שמטרת התנועה איננה להשפיע על מעגל ההורים בהכרח, אלא בראש ובראשונה על קבוצת השו

וים, יש

טעם להתעכב על חוסר ההשפעה על

הפעילות החברתית של

ההורים. למעשה, יש לקחת בחשבון שתי נקודות:

ראשית, נזכור כי ההורים הם

בוגרים

- שביססו זה

מכבר את השקפת עולמם, ושיתכן

ו

קשה יחסית להניעם לפעולה

חברתית וציבורית, ולו רק מחמת גילם

ומעמדם

(למשל, בשל טרדות פרנסה ומחוייבויות ביומיום). שנית, יתכן

מאוד שהשינויים החלקיים להם היינו עדים בקרב ההורים (ואולי דווקא מכיוון שמדובר בבוגרים) הם בבחינת

סימנים מטרימים לשינוי שמתפתח בטווח הבינוני

-

ארוך שאת הבשלתו הסופית נוכל לראות רק בעוד מספר שנים.

עם זאת,

נדגיש כי עיקר חשיבותו של ממצא זה הוא באישור שהוא נותן ליכולתה של"תנועת כנפיים של