לתרומה
טיפול שיקום ופנאי

התכנית לטיפול רגשי בגיל הרך ע"ש מיכל אהרונוף ז"ל

התערבות מוקדמת בגיל הרך היא בעלת ערך רב, ויש לה השפעה נרחבת על התפתחותם של פעוטות.

התערבות זו משפיעה על יכולת ההתמודדות של הילד, על יכולת לחברות, על השתלבותו בהמשך החיים ועוד (2011, Guralnick).

התפיסה

כאשר נולד תינוק עם מוגבלות התפתחותית, הקשר הראשוני שלו עם הוריו עלול להיות מורכב או מאותגר. לעיתים חווה ההורה תחושות של חרדה, מצוקה רגשית, חוסר אונים וחוסר שליטה אל מול מצבו הרפואי של התינוק.

פעמים רבות, ההתייחסות לבריאותו הנפשית של הפעוט עם המוגבלות, נדחקת למקום משני עקב עומס ועיסוק במענים התפתחותיים, שיקומיים ורפואיים.

בבסיס התכנית עומדת תפיסה אינטגרטיבית הרואה צורך בהתייחסות לכלל צרכיו של הפעוט ומשפחתו וכך התחום החינוכי, השיקומי והרגשי שזורים ומשלימים זה את זה.

התכנית

התכנית מציעה מודל התערבות לפעוטות והוריהם המבוסס על הנחת יסוד, שרואה במענה רגשי וטיפול הורי מפתח להתפתחותו הרגשית של הילד.

המענה הרגשי במעון מתייחס לפעוט, להוריו ולצוות המטפל, מתוך תפיסה שאלה מהווים חלק מרכזי במעטפת המקיפה אותו. מענה זה מתווסף למענה החינוכי והשיקומי שניתן במעון.

דרך העבודה

תהליך ההתערבות הרגשית במעון היום מתפרש לאורך שנת הפעילות. לכל כיתת גן במעון יש מטפלת רגשית, פסיכולוגית קלינית או עו"ס קלינית.
  • אינטייק (שיחת הכרות)
    לאחר תהליך ראשוני שכולל הערכה רב מקצועית של הצוות המקצועי במעון, אינטייק (שיחת הכרות) של המטפלת הרגשית עם הורי הילד והכרות עם הפעוט במרחב הגני, נבנית תכנית טיפול אישית לפעוט ומשפחתו.
  • תכנית אישית
    בתכנית האישית מוצעת למשפחה התערבות רגשית שכוללת אפשרויות שונות; טיפול הורה פעוט (דיאדי), טיפול הורי/ הדרכת הורים, טיפול פרטני לילד, קבוצות הורים וקבוצות סבים. הטיפול ניתן לכל הפעוטות במעון ללא קשר למצב משפחתי או מצוקה רגשית חריגה.
  • ליווי ותמיכה
    לצד זה, המטפלת הרגשית מלווה בתמיכה ובהדרכה את אנשי הצוות, הממלאים תפקיד משמעותי בחייו של הילד.

הצוות

שפי משיח
שפי משיח
מנהלת התכנית לטיפול רגשי לגיל הרך, ומנהלת היחידה לאבחנה כפולה בבית איזי שפירא.
מטפלת משפחתית, אנליטיקאית קבוצתית. מטפלת במתבגרים ובוגרים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם, מדריכה צוותים, מנחת קבוצות טיפוליות להורים וקבוצות הדרכה לצוות הארגון.
חברת הועד המנהל של המכון הישראלי לאנליזה קבוצתית.

מחקר מלווה

במסגרת הפרויקט ערכנו מחקר מלווה, שמטרתו הייתה להעריך את המודל והשפעתו, דרך בדיקת שיפור היכולות הרפלקטיביות של ההורים המשתתפים במחקר.
תנאי חשוב להתפתחות רגשית טובה, הוא הורים שמכוונים לילדם ובעלי יכולת "לקרוא" או לדמיין את עולמו הפנימי. יכולת זו נקראת: "תפקוד רפלקטיבי". ידוע שהורה בעל יכולת רפלקטיבית גבוהה יכול להחזיק במוחו את מחשבותיו, רגשותיו, אמונותיו וכוונותיו של ילדו ולהרהר כיצד מצבים רגשיים אלה משפיעים על התנהגות הילד. כמו כן, היכולת הרפלקטיבית של ההורה נמצאה כבעלת חשיבות מכרעת בקשר הורה-ילד שמשפיעה מאד על התפתחותו הרגשית התקינה. כאמור, כאשר נולד ילד עם מוגבלות, יש לשער כי התפקוד הרפלקטיבים של ההורים – מאותגר יותר.

ממצאי המחקר מראים תוצאות עם השפעה חיובית מובהקת על הפעוטות והוריהם:
ניתן לראות כי לאחר ההתערבות (טיפול דיאדי, הדרכת הורים, קבוצת הורים), התפקוד הרפלקטיבי של ההורים עלה בקרב הורים שקיבלו לפחות 13 מגעים טיפולים מסוגים שונים.

על מיכל אהרונוף בן רעי ז"ל

מיכל אהרונוף בן רעי ז"ל הייתה פסיכולוגית קלינית שנולדה וגדלה ברעננה. היא נפטרה בטרם עת בגיל 40 ממחלת הסרטן יומיים לאחר לידתה של בתה השלישית. הקמת המרכז היא הגשמת חלומה של מיכל, אשר כפסיכולוגית קלינית ראתה מדי יום ביומו את ההשפעה האדירה של הטיפול הרגשי על הרווחה המשפחתית בכלל וחיזוקו של התא המשפחתי בפרט.

לפרטים נוספים

מזכירות המרכז לטיפול רגשי
טלפון 09-7701632

בואו לקחת חלק בפעילות בית איזי שפירא

תפריט נגישות