Table of Contents Table of Contents
Next Page  16 / 21 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 21 Previous Page
Page Background

xi

יחד עם זאת, ובמיוחד לנוכח העובדה שהתכנית מצויה בצומת דרכים של

מעבר מתכנית ניסיונית לשירות

ממשלתי, חשוב להעלות מספר סוגיות ולבחון

. אותן

מלבד

סוגיות

שכרוכות

במהותן

בתכנית

הניסיונית

ובשלבי

הקמתה

, ו

שחשוב

לתת

את עליהן

הדעת

בעיקר בתכנון תכניות אחרות בעתיד (כגון סוגיית ריבוי

הגופים המנהלים בשלב הניסיוני של התכנית),

להלן כמה מ

ן

המרכזיות שבהן, שעומדות על הפרק בימים

אלה:

משאבים, כוח אדם ובדידות של המנהלים:

חשוב לבחון את סוגיית כוח האדם

במרכזים

. כוח האדם

מוגבל

לעומת

היקף הפעילות המצופה,

ולא מאפשר עבודת

ו צוות

התייעצות. יש לבחון האם תוספת

משרה חלקית של רכז מתנדבים אכן תפתור קשיים אלה

,

והאם כפיפות המרכזים למחלקות

לשירותים חברתיים

ברשויות המקומיות

אכן תסייע למנהלים לחוש שהם עובדים

המשתייכים

צוות ל

המחלקה. יש ל

בחון גם כיצד ניתן להמשיך את למידת העמיתים של מנהלי המרכזים ברחבי הארץ,

עם סיום תפקידה של המנהלת הארצית של התכנית והעברת הניהול למשרד

העבודה ו

הרווחה. כן

הוצע לבחון את האפשרות לקיים הכשרה מסודרת למנהלי המרכזים החדשים שיוקמו, ובעיקר

בעבודה סוציאלית קהילתית.

תפקיד המפקח המוביל:

עם סיום הניהול הארצי השוטף של התכנית במתכונתו הניסיונית, חשוב

להגדיר

ביתר

פירוט

את תפקידי המפקחים המובילים

, אשר

עוסקים בפיקוח ובקרה על התכנית,

דואגים

למימוש

מדיניות

המשרד

במרכזים

ומביאים

את

ןמ הקולות

השטח

למטה

זאת . המשרד

כדי

למנוע מצב

כלש

מרכז

יפעל

באופן

די ללא , מקומי

הכוונה

. מרכזית

יצוין שתהליך של הגדרה כזו מצוי

בעיצומו בעת השלמת דוח זה.

מתכונת הפעילות האזורית:

לנוכח

-אי

הצלחתה

של המתכונת האזורית

במרכזים שנבחנו במחקר

ושנועדו מלכתחילה לפעול במתכונת זו,

ברור שהמתכונת היישובית היא

זו

שתוסיף

להתקיים

במרכזים המוטמעים כשירות מן המניין של משרד ה

עבודה וה

. רווחה

במצב דברים זה,

חשוב

לבחון

מודלים

אפשריים

למתן

שירותי

מרכז

למשפחה

במועצות

מקומיות

, קטנות

שאין

בכוחן

להקים

ולתחזק

מרכז

, משלהן

גם כמו

ביישובים

קטנים

המאוגדים

במועצות

. אזוריות

מעורבות אבות:

מומלץ ליישם את ההמלצות שניתנו כבר בדוח הביניים על המרכז בעכו, ושדומות להן

הועלו גם בשלב השני, מפי הורים ואנשי מקצוע כאחד: להתאים

בעבור

האבות את סוגי הפעילויות

ו

את שעות הפעילויות, ולדאוג לכך שיהי

ו גם גברים בצוות המרכז.

חשוב

לפנות באופן יזום לאבות

ולהיוועץ ב

הם באשר לפעילויות שעשויות לעניין אותם. חשוב שהקידום של מעורבות האבות ייעשה

תוך התחשבות במבנה החברתי והתרבותי הייחודי של האוכלוסייה בכל יישוב.

קשר עם בני משפחה נוספים:

מומלץ לבחון דרכים

להרחבת

הפעילות

המיועדת לאחים ולאחיות של

הילדים עם

ה

מוגבלויות

של וכן ,

פעילויות

המשותפות

לבני

משפחה

, יחד שונים

שלא תחומים

ו התפתח

משמעותית בכל המרכזים, ובמיוחד לבחון דרכים נוספות להגיע לאחים/

ות

בגיל בית הספר התיכון,

שעד כה מיעטו להגיע לפעילויות כאלה. כמו כן, מומלץ לשקול

הרחבה של היקף

פעילויות לסבים

וסבתות, שלא פעם מהווים מעגל

תמיכה משמעותי במשפחות.

מענה למגוון אוכלוסיות:

נראה שהמרכזים לא מצליחים להגיע לחלק מאוכלוסיית העולים. הוצע

לשלב במרכזים מתנדבים שיוכלו לסייע במענה לעולים, שהם מכירים את שפתם ואת תרבותם. ייתכן

שהדבר יוכל להיעשות עם תגבור המרכזים ברכזי מתנדבים.