vii
לקיום
פעילות הפגה ופנאי, וכן בהסברה ושינוי עמדות בקהילה העירונית. רק מרכז אחד השקיע עד
כה מאמצים בגיוס מתנדבים
ובהפעלתם.
חלק מן המרכזים השקיעו פחות בתחום הנגשת המידע, בשל
היצע מספק בתחום זה בעיר
,
ובתחום ההיערכות לשעת חירום
נעשה עד כה מעט מאד בכל המרכזים,
בחלקם בשל היערכות עירונית אחרת בתחום זה. יוצא הדופן בעניין זה היה המרכז ב
קריית גת
, שקם
במקביל למבצע 'צוק איתן', והמרכז נחלץ לסייע למ
. שפחות
בחלק
מן המרכזים (במודיעין
, עילית
ובמידה
פחותה
גת קריית ב גם,
וברמת גן) הצליחו להרחיב את
הפעילות בזכות איגום משאבים עירוני, שהוסיף תקציבים וכוח אדם למרכזים, מעבר לתקן המנהל/ת
–
איש הצוות היחיד שמתוקצב בידי תכנית המרכזים.
במודיעין
עילית
תוספת זו אפשרה גם הוספת שירות
פרטני של מידע ומיצוי זכויות וכן פעילויות לילדים עם
ה
מוגבלויות
. עצמם
גם בפעילויות מן המניין, שנכללו בתחומי
הפעילות
, בחרו המרכזים בדפוסי פעולה שונים, בעקבות
סדרי עדיפויות, שגובשו בכל מרכז במשותף בידי מנהל/ת המרכז וקבוצת ההורים הפעילים (קבוצת
המנהיגות
), ותוך הכוונה ותמיכה של ועדת ביצוע וועדת היגוי שהוקמו בכל
יישוב (להלן).
ניהול
המרכזים
ברמה
הארצית
וברמה
המקומית
ברמה
ת הארצי
: מנהלת ארצית של תכנית המרכזים (שאמורה להישאר בתפקידה עד לסיום שלב
ההטמעה), ועדת ביצוע ארצית וועדת היגוי ארצית של התכנית.
ברמה
מלבד : ת המקומי
/ת מנהל
המרכז
(ולעתים
אנשי
צוות
נוספים
,)
כל מלווה
מרכז
בידי
המנהלת
הארצית של התכנית,
שני
ים מפקח
ים מוביל
מטעם משרד
העבודה ו
הרווחה
(האחד, מאחד מאגפי
המשרד שעוסקים במוגבלויות, והאחר מ
ן
השירות
לעבודה
) קהילתית
, ועדת ביצוע עירונית שמלווה
את המרכז ונפגשת לעתים מזומנות, וכן ועדת היגוי עירונית מורחבת, שמתכנסת
אחת לשנה,
מתווה
מדיניות כללית ומסייעת לקשר בין המרכז למסגרות עירוניות אחרות. נוסף לכך, עד להטמעת התכנית,
נוהל כל מרכז (ובמיוחד המרכזים שהוגדרו 'אזוריים' ) בידי העמותה שנבחרה להפעיל אותו.
רבים מאנשי המקצוע ציינו כי ריבוי הגופים
ה
מעורבים
בניהול השוטף של התכ
נית הניסיונית (
'ג
וינט
ישראל
-
אשלים
, משרד ה
עבודה וה
רווחה, המחלקות
לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות
,
העמותות המפעילות וכו') הקשה על הקמת המרכזים ועל התנהלותם והטיל
בתחילה
עומס רב על
המנהלים.
נראה
כי סוגיה זו
על באה
פתרונה
עוד
במהלך
של הפעלתה
התכנית
הניסיונית
,
תו בעקב
הגדרה
של מחודשת
הסמכויות
. השונות
סוגיית כוח האדם והמשאבים הכספיים
רבים
מאנשי
המקצוע
כוח כי ציינו
האדם
והמשאבים
הכספיים
שהוקצו
לתכנית
היו לא
. מספקים
מעבר
קףילה
המשרה, שמקשה לפתח את כל תחומי
הפעילות
כמצופה
, הוזכרה הבדידות המקצועית של מנהלי
המרכזים
כמשתנה
את המייחד
עבודת
המנהלים
אשר
הקשה
עליהם
. אנשי המקצוע
אמרו כי חשוב שבמרכז
יהיה צוות של ממש בשכר, ולא אדם יחיד (מעבר לקבוצת ההורים הפעילים). בעת כתיבת דברים אלה אמור
להתווסף לכל מרכז תקן חלקי של רכז מתנדבים, אולם לא ברור אם די בכך כדי לפתור קושי זה. חל
ק מן
המרכזים הצליח להתגבר על הקושי באמצעות תוספת משאבים
שהקצתה
הרשות
המקומית
,
כי צוין אולם
טעם יש
לפגם
בציפייה
שהרשות
שלא מה את תשלים
הוקצה
מלכתחילה (מעבר להשתתפות של הרשות
ברבע מתקציב המרכז, לאחר ההטמעה).