בזכות ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
47
המלצות
בסעיף זה רוכזו ההמלצות העיקריות משני שלבי מחקר
ההערכה. המלצות אלו מבוססות על פיילוט ומחקר
ראשוניים בהשתתפות מספר מצומצם של אנשים
ויש מקום להמשיך להעריך את האפקטיביות של מודל
התמיכה בקבלת החלטות במקביל להמשך הפיתוח של
המודל והשימוש בו.
11 .
- להערכתנו, יש צורך להרחיב את
הרחבת הפיילוט
ההתנסות במודל זה למשכי זמן ארוכים יותר, ובהיקף
גדול יותר של משתתפים. מומלץ לבחון את המודל
גם עם אנשים עם מוגבלות שהוחלט למנות להם
אפוטרופוס אך ההחלטה טרם התבצעה. זאת על מנת
שניתן יהיה לבחון את האפקטיביות של המודל כחלופה
לאפוטרופסות וכן להמשיך לפתח אותו.
22 .
- מחקר
התאמת המודל למאפיינים ספציפיים
ההערכה מעיד כי המודל היה אפקטיבי עבור מרואיינים
עם מוגבלות שכלית או נפשית (גם בשילוב עם מוגבלות
פיזית). אך יש צורך להתאים אותו לאנשים בעלי תפקוד
גלי. יתכן כי קיימים מאפיינים נוספים שאליהם יש צורך
להתאים את המודל, כדי לבחון זאת יש צורך להפעיל
את המודל בקרב קבוצה רחבה יותר של אנשים בעלי
מאפיינים שונים.
33 .
– הפיילוט התבצע
בקבלת החלטות
משך התמיכה
במשך שנה אחת, ומתוך הראיונות עולה באופן ברור כי
פרק זמן זה אינו מספק בכדי שתהליך התמיכה בקבלת
ההחלטות יממש את מלוא הפוטנציאל שלו. מכיוון
ששירות התמיכה בהחלטות הינו דיפרנציאלי מטבעו
יש צורך להתאים את משך השירות לצרכים האישיים
של כל אדם כאשר יש לקחת בחשבון את המאפיינים
השונים שלו, כולל הצורך לשנות הרגלים שהוטמעו
במשך שנים רבות. ניתן להניח כי חלק מהאנשים עם
המוגבלויות יזדקקו לתמיכה לאורך כל חייהם.
44 .
- יש
רתימת גורמים נוספים לתהליך התמיכה
חשיבות להשתלבות של תהליך התמיכה בקבלת
ההחלטות בתוך המערך הכולל של הגורמים המעורבים
בחיי אדם עם מוגבלות. מומלץ לעשות מאמץ ולהשקיע
משאבים ברתימת הגורמים הרלוונטיים לתהליך
התמיכה בקבלת החלטות.
55 .
- מומלץ לשלב במודל התמיכה
הדרכה בניהול כספי
רכיב מובנה של הדרכה בניהול כספי (במקרים
שלמשתתף יש צורך בכך) או הפניה לגורם אחר שיכול
לספק הדרכה כזו.
66 .
–
המשך פיתוח מודל התמיכה בקבלת החלטות
מומלץ להמשיך לפתח את מודל התמיכה בקבלת
ההחלטות בהתייחסות לנקודות הבאות:
y
y
להבדיל מחבר
הגדרת גבולות התפקיד של התומך
או מטפל, ותיאום ציפיות מול האדם עם המוגבלות לגבי
גבולות התפקיד
y
y
הדרכת התומכים כיצד לסייע למשתתפים
בשלבים שונים של קבלת החלטות
הבנה של המושג "קבלת החלטות עצמאית" להבדיל
מ"תפקוד עצמאי"
הבנת משמעות המושג "קבלת החלטות" על כל
המשתמע ממנו
ברור האם קיים רצון לקבלת החלטות עצמאית, והאם
יש צורך לחזק את הרצון
לקבל החלטות
מעוניין
זיהוי תחומים בהם המשתתף
באופן עצמאי, בניגוד לתחומים שבהם הוא מעדיף
להעביר את קבלת ההחלטות למשהו אחר מתוך
.
מודעת
בחירה
יצירת האבחנה וזיהוי של נושאים בהם המשתתף
כבר מקבל החלטות בעצמו, נושאים בהם הוא
בפועל
שותף להחלטה, ונושאים בהם מישהו אחר מקבל
החלטה עבורו.
אחת הדרכים לסייע בידי המשתתפים להבין את המושגים
והשלבים השונים שבקבלת ההחלטות היא לשיים מושגים
כמו: קבלת החלטה, רצון, יוזמה, בחירה, במהלך המפגשים
השוטפים של המשתתפים עם התומכים.
y
y
היבטים חברתיים בקשר בין התומך למקבל השירות
הכשרת התומכים איך לנהל ואיך לסיים את הקשר
-
החברתי – רגשי שנוצר בינם לבין האדם עם המוגבלות
y
y
– מומלץ לוודא שהתומכים
בירור גבולות ויכולות
מצליחים ליישם את הגישה של המודל לתמיכה בהחלטות
לפיה המסע של האדם עם המוגבלות לברור הגבולות
והיכולות האישיות שלו צריך להתבצע בתהליך של חיפוש,
התנסות והתמודדות אישית עם הצלחות וכישלונות. אימוץ
גישה זו הינו אתגר גם עבור חלק מהתומכים.
77 .
חיזוק התמיכה של בני המשפחה באדם עם
- מומלץ לבחון לעומק מהם הצרכים של
מוגבלות
בני המשפחה בהקשר של קידום האדם עם המוגבלות,
לבחון לאילו מהצרכים יכול המודל לתת מענה ולהגדיר
את הרכיב של המפגשים עם בני המשפחה כחלק בלתי
נפרד מהמודל, חלק אשר תורם באופן ישיר להשגת
המטרה של עצמאות בקבלת החלטות ולעיתים אף
להסרת האפוטרופסות.