“Nothing about us without us”

שום דבר אודותינו בלעדינו

“No research about us without us”

שום מחקר אודותינו בלעדינו

 מחקר משתף

הגדרה: מחקר פעולה משתף הנה שיטה בה החוקרים ו”הנחקרים” יוצרים שותפות במטרה לזהות את הדרך הטובה ביותר לזהות/ללמוד/לחקור נושאים ולדאוג שהתוצאות יביאו לשינוי עבור אותם הם חוקרים, מכאן שעבור עצמם (Turnbull.A.P.,1998 )

היסטוריה:

עד לפני כ-30 שנה, חקר הנכות היה נחלתם של סוציולוגים וחוקרים מתחום מדעי החברה. תוצאות מחקריהם של חוקרים אלה פיתחו וביססו תפיסות שונות לגבי חייהם של אנשים עם מוגבלות (Barnes, 2003.

רבים מהחוקרים הללו אז (וגם היום) דבקים בגישות מחקר קונבנציונליות שלפיהן המגבלה היא הגורם הראשוני לנכות והמקור לקשיים החברתיים, הכלכליים, הרגשיים, התרבותיים והפוליטיים של אנשים עם מוגבלות  (Barnes, 2003). במהלך העשורים האחרונים חל שינוי במתודולוגיות המחקריות הקונבנציונליות כתוצאה ממאבקי נכים במקומות שונים בעולם שדרשו להתייחס לנכות כאל נושא פוליטי (Cample & Oliver, 1996; Charlton, 1998). הפרשנות הסוציו-פוליטית של נכות סיפקה המשׂגה חדשה ושפה חדשה  שביססו את המודל החברתי של הנכות: מודל המזהה נכות כדיכוי חברתי. אחרי שפעילי זכויות הנכים מתחו ביקורת על ההערכה הקונבנציונלית בנוגע לנכות (Hunt, 1981; Oliver, 1992), הוצגה המשׂגה של גישת מחקר חדשה: מחקר אמניסיפטורי (Oliver, 1992) מעט לאחר מכן התפתחה הגישה של מחקר-פעולה משתף (Keirnan, 1999; Whitney-Thomas, 1997). מחקר בגישה אמנציפטורית (Oliver, 1992) נחשב לרדיקלי. העיקרון המנחה אותו הוא היפוך ההיררכיה המסורתית של חוקר-נחקר והגברת ההדדיות בין חוקרים לנחקרים, וכן רווח (תועלת) לנחקרים.

מחקר-פעולה משתף הוא גישה שאינה מסתפקת בתיאור המצב אלא חותרת לשנותו. שורשיה במודל ההערכה היישומי. עיקר התפיסה היא להפיק את המרב מהשתתפות נציגי הנחקרים משלב השאלה ההערכתית ועד לניתוח ממצאי ההערכה  (Robinson & Krause, 2003 ). מחקר-פעולה משתף תורם לפיתוח זהות קהילתית ותרבותית ומעודד מעורבות ממשית (Ramcharan, Grant & Flynn, 2004).

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה המכוונת לעודד את יישום גישת המחקר המשתף בקרב אנשים עם מוגבלות כמו על ידי האיחוד האירופי (Priestley, Waddington & Bessozi, 2010; 2011).           

קריאה נוספת בנושא מחקר פעולה משתף:

• רוט, ד’ (2009). “מחקר-פעולה משתף: אנשים עם לקויות למידה, הסתגלות ותפקוד כחוקרים”,  סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב 24(1).

• Barnes, C. (2003). What a difference a decade makes: Reflections on doing ’emancipatory’ disability research, Disability and society, 18 (1), 3-17.

• Cample, J., & Oliver, M. (1996). Disability Politics: understanding our past, changing our future, London: Routledge.

• Charlton, J. (1998). Nothing about us without us: disability oppression and empowerment, Berkeley: university of California press.

• Jurkowski, D.M. (2008). Photo voice as participatory action research tool for engaging people with disabilities in research and program development. Intellectual and Developmental Disabilities, 46, 1-11.

• Keirnan, L. (1999). Participation in research by people with learning disabilities: origins and issues. British journal of learning disabilities, 27, 43-47.

• Mercer, G. (2002). Emancipatory disability research, C. Barnes, M. Oliver & L. Borton (Eds), Disability studies today, Cambridge: Polity press.

• Nirje, B. (1980). The normalization principle, R. J. Flynn & K.E. Nitsch (Eds), Normalization, Integration and Community, Baltimore: University Park press.

• Oliver, M. (1992). Changing the social relations of research production disability, Disability & Society, 7(2), 101-114.

• Priestley, M., Waddington, L. & Bessozi, C. (2010). Towards an agenda for disability research in Europe: learning from disabled people’s organizations. Disability & Society, 25(6), 731-746.

• Priestley, M., Waddington, L. & Bessozi, C. (2011). New priorities for disability research in Europe: Towards a user-led agenda, European Journal of Disability Research, 4, 239-255.

• Ramcharan, P., Grant, G. & Flynn, M. (2004). Emancipatory and Participatory research: how far have we come?, E. Emerson; C. Hatton, T. Thompson & T. R. Pavamenter (Eds), The international handbook of applied research in international disabilities, 83111. John Wiley & Sons England.

• Robinson, D. & Krauss, M.W. (2003). Lessons from the field: participatory action research in family research project, Mental retardation, 41, 460-464.

• Walmsley, J. (2001). Normalization, Emancipatory Research and inclusive research in learning disability. Disability & Society, 16 (2), 187-205.

• Walmsley, J. & Johnson, K. (2003). Inclusive research with people with learning disabilities. Past, present and futures, London: Jessica Kingsley.

• Whitney-Thomas, J. (1997). Participatory action research as an approach to enhancing Quality of Life for individual with disabilities, R. L. Schalock (Ed.), Quality of Life: Vol II, applications to persons with disabilities, Washington, DC: American Association on Mental Retardation, 181-198

• Wolfensberger, W. (1972). The principle of normalization in human services, National Institute on Mental Retardation, Canada: York University Campus.