קורס התנהלות פיננסית יעילה - ערוך זהבה

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא – יולי 2020 האוניברסיטה המשולבת – לימודי המשך המכון הבינלאומי ללימודי המשך בנכויות התפתחותיות ע"ש טראמפ בית איזי שפירא קורס התנהלות פיננסית יעילה לאנשים עם לקויות למידה מורכבות מודל הקורס ריכזו, כתבו וערכו : ד"ר בני הוזמי, ד"ר שושנה ניסים, גב' ליטל שני וצוות המרצים בתכנית תודתנו נתונה לפדרציה היהודית של פיטסבורג על תמיכתה בתכנית

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 2 תוכן עניינים חלק א׳ – הקדמה ומבוא תיאורטי ................................ ................................ ................................ ................................ 3. אנשים עם לקויות למידה מורכבות - מאפיינים וצרכים ................................ ................................ ................................ 3.... אוריינות פיננסית ................................ ................................ ................................ ................................ .................. 5 התחום הפיננסי – צר כים ייחודיים ................................ ................................ ................................ ............................ 6 היחידה ללימודי המשך - קורס התנהלות פיננסית יעילה לאנשים עם לקויות למידה מורכבות ................................ ................. 8 חלק ב׳- מודל קורס התנהלות פיננסית יעילה, ייחודו ופירוט מרכיביו ................................ ................................ .................. 11 תיאור המודל וייחודו ................................ ................................ ................................ ................................ ............ 11 מרכיבי המודל ................................ ................................ ................................ ................................ .................... 12 חלק ג׳ – הפעלת המודל – גיוס מועמדים, תקינה ותיאורי תפקיד ................................ ................................ ...................... 17 גיוס מועמדים ................................ ................................ ................................ ................................ .................... 17 מרכז הקורס ................................ ................................ ................................ ................................ ...................... 17 צוות המרצים ................................ ................................ ................................ ................................ ..................... 18 חלק ד׳ – הפעלת המודל - מבנה הקורס ותכנית הלימודים ................................ ................................ ............................... 19 מבנה הקורס ................................ ................................ ................................ ................................ ..................... 19 תכנית הלימודים ................................ ................................ ................................ ................................ ................ 19 צוות המרצים - פרטים ביוגרפיים ................................ ................................ ................................ ............................. 21 חלק ה׳ – מוקדי התוכן בקורס ................................ ................................ ................................ ................................ 22... רקע ................................ ................................ ................................ ................................ ................................ 22. מבוא למאקרו כלכלה ................................ ................................ ................................ ................................ ........... 23 בנק ישראל וכלכלת ישראל ................................ ................................ ................................ ................................ 24... הבנק ................................ ................................ ................................ ................................ ............................... 25 הביטוח הלאומי ................................ ................................ ................................ ................................ .................. 27 רוקדים עם מספרים ................................ ................................ ................................ ................................ ............ 29 ניהול תקציב ................................ ................................ ................................ ................................ ...................... 31 צרכנות נבונה ................................ ................................ ................................ ................................ .................... 32 אפיקי השקעה ................................ ................................ ................................ ................................ ................... 37 ביטוחים ................................ ................................ ................................ ................................ ........................... 38 חזון כלכלי אישי ומימוש החזון ................................ ................................ ................................ ............................... 39 יחסי עבודה וזכויות עובדים ................................ ................................ ................................ ................................ 41... קבלת החלטות ................................ ................................ ................................ ................................ ................... 46 חלק ו׳ – משוב והערכה ................................ ................................ ................................ ................................ ........... 49 המחזור הראשון של הקורס ................................ ................................ ................................ ................................ 49.. המחזור השנ י של הקורס – הערכת הקורס - עיקרי ממצאים ותובנות ................................ ................................ ............. 49 משוב פתוח בסיום הקורס ................................ ................................ ................................ ................................ 51.... סיכום ................................ ................................ ................................ ................................ ................................ 52.. מקורות ................................ ................................ ................................ ................................ ................................ 53

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 3 חלק א׳ – הקדמה ו מבוא תיאורטי אנשים עם לקויות למידה מורכבות - מאפיינים וצרכים אנשים עם לקויות למידה מורכבות, המלוו ת לעיתים באינטליגנציה נמוכה מעט מהנורמה, מתמודדים עם קשיים במספר ממדים - ממד החשיבה, הממד הרגשי והממד התפקודי . ק שיי הלמידה עשויים להתאפיין בקושי לערוך השוואות, להסיק מסקנות, לעשות הפשטה, באנליזה ו סינתזה של אינפורמציה , ובקשיים בתחום הקשב והריכוז . לעיתים קרובות קיימת גם יכולת נמוכה של הבנה מתמטית וקשיים בביצוע פעולות חשבון בסיסיות בעלות משמעות יישומית בחיי היומיום . פגיעה ביכולת הלמידה בשל לקויות הלמידה עלולה להשפיע גם על יכולת ה זיכרון ורכישת מיומנויות יסוד . במקרים רבים ניכר פער בין היכולות הקוגניטיביות, החלומות והשאיפות ובין הגשמתם בשל קשיים בארגון ותכנון המאפיינים את הלקות . לצד קשת רחבה של קשיים בתחום הלמידה, רבים מהם מתמודדים גם עם יכולת נמוכה בתחום ההבנה החברתית והניהול העצמי. כבוגרים, רב ים מתקשים להשלים תהליכים של עצמאות ונבדלות מההורים, מפגינים רמות נמוכות של בשלות, הערכה עצמית, יכולת השגת מידע, תכנון והכוונה עצמית ומציאת ייעוד אישי ותעסוקה (הוזמי, .)2015 הוזמי הוסיף וסקר את הקשיים והשלכתם על הממד הרגשי, וציין כי לא פעם קבוצה זו חווה תחושת תסכול לנוכח ציפיות מסביבתם שאינן תואמות את יכולותיהם. עוד הוסבר כי דימוי עצמי נמוך בקרב רבים מבוגרים אלה מקשה על קביעת מטרות לחיים , ומעצים עוד יותר את חוויי ת התסכול הקיומי . בנוסף, הקשיים הנובעים מהלקות עלולים לעורר תגובה וביקורת מצד הסביבה שעימה הם באים במגע , ולהשליך על עיצוב אישיותם בילדות ועל גיבוש זהותם בבגרות. במאמר קודם שעסק באנשים עם לקויות למידה מורכבות, צוין כי במקרים ר בים קשיים בתחומים אלה משפיעים גם על יכולת ההסתגלות של בוגרים עם לקויות למידה למסגרות חברתיות, לימודיות, תעסוקתיות ואחרות (הוזמי, .)2009 יתרה מכך, אנשים עם לקויות למידה מורכבות לרוב חווים פחות אוטונומיה בחייה ם בשל הגנת יתר ו מיעוט התנסויות לניהול חיים עצמאיים בילדותם וב ב גרותם. זאת בהשוואה ל אנשים עם התפתחות תקינה , אשר לומדים ומתנסים לאורך חייהם בתחומי הניהול העצמי באופן טבעי, ואף מעודדים לכך על ידי משפחות המוצא . הדבר יוצר פערי מידע משמעותיים לגבי תחומי ידע בסיסיים, שיש להם השפעה על איכות חייהם. נוסף על כך, הם צוברים פערי מידע עקב קושי ברכישת ידע חדש ו בתכנון ובאיתור מידע באופן עצמאי. ההשקעה של הם ב למידת ידע חדש צריכה להיות גדולה יותר בשל קצב הלמידה, הצורך בחזרתיות, בהמחשות ובתרגול רב של חומרי הלמידה. זאת בהשוואה ל אנשים ללא לקות למידה מורכבת , שלעיתים יצליחו לרכוש ידע ומיומנויות בתחומים שונים גם ב אופן אקראי וב הדרכה מינימלית. לאור האמור, פותחה בבית איזי שפירא לפני כ 18- שנים, תכנית האוניברסיטה המשולבת . האוניברסיטה המשולבת הינה תכנית להנגשה אקדמית - קוגניטיבית שהוקמה כמענה לצרכים הרגשיים של אנשים עם לקויות למידה מורכבות . התכנית מכוונת ל אפשר להם חוויה מתקנת בתחומי חיים רבים באמצעות למידה של עולמות תוכן משמעותיים להם מתחום הפס יכולוגיה בשפה פשוטה ו בקרב קבוצת השווים במוסד אקדמי , ו בכך לסייע להם לבסס זהות של מסוגלות.

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 4 בשיח מתמשך שהתקיים עם בוגרי תכנית האוניברסיטה המשולבת, במסגרת הערכת התכנית בשנים 2006-2009 , הם הביעו רצון להרחיב את ידיעותיהם בתחומי החיים השונים. הדבר הוביל להקמת ה יחידה ללימודי המשך ש במסגרתה מוצעים להם קורסי העשרה בתחומי חיים שונים, שבהם הביעו עניין , ואשר יש בהם כדי לשפר את איכות חייהם. אחד הנושאים שזוהה כנושא שמעסיק אנשים עם לקויות למידה מורכבות במיוחד היה התחום הפיננסי . הם היו ערים לכך שיש פער בין ההתנהלות היומיומית שלהם כאנשים שמרביתם עובדים ומקבלים שכר, מענקים וקצבאות, מקימים משפחה ומנהלים משק בית , משלמים שכר דירה ועוד, לבין הידע שלהם בנושא שהוא מאוד דל . הם הרגישו צורך במעורבות בניהול הכלכלי של חייהם, ולשם כך הסיקו ש הם זקוקים להכוונה וידע בתחום הכלכלי, שיאפשרו להם התנהלות נכונה יותר , ויסייעו להם בקבלת החלטות מושכלות . האפשרות להתנהל באופן עצמאי בתחום הכלכלי קסמה להם, שכן עיסוק בתקציב ובניהול חיים פיננסים הם דרך לשלוט בסדרי העדיפויות בחייהם האישיים . היה ברור מתוך השיח עימם, כי הם משוועים להגדרה עצמית ובניי ת זהות של מסוגלות שתאפשר להם להתמודד עם קבלת החלטות כלכליות. הצורך בהקניית ידע וכלים לקהל יעד זה , התחדד אף יותר על רקע העובדה שהם מסוגלים ליישם את ההחלטות הכלכליות שלהם . בנוסף, העצמתם בתחום זה תאפשר להם לנהל שיח ותקשורת אפקטיבית עם סביבתם הקרובה ועם אנשי המקצוע התומכים בהם במסגרות, ולעיתים אף משמשים כשותפים שלהם לניהול פיננסי. גישה לכסף מקנה לאנשים עם מוגבלות הזדמנות להגדרה עצמית ו חופש בחירה , ו מאפשרת ת רגול מיומנויות יומיומיות הקשורות לתחום הכלכלי ( (Friedman, 2019 . עוד נאמר כי לעיתים נמנעת מאנשים עם מוגבלות גישה לכספם, לא רק בשל המוגבלות עצמה, אלא גם בשל תפיסת המוגבלות שלהם כחוסר מסוגלות וגישות ותפיסות חברתיות ופוליטיות. לאחר שבחנה את מידת ההשפעה של מתן גישה לכסף על איכות חייהם, מצאה פרידמן כי מתן גישה כאמור תורמת להשתלבותם הפעילה בחברה ולהסתייעותם בתמיכות. באופן זה, יש סבירות גבוהה יותר שיתקשרו עם סביבתם וישתלבו בה, ו יגלו עניין ושביעות רצון ממקומם בחברה. עוד הודגש כי חשוב לפעול להסרת חסמים , ולחולל שינוי בגישה לגבי יכולות ומסוגלות של אנשים עם מוגבלות לנהל את כספם, על מנת שתתאפשר להם שליטה שווה על משאבים אישיים כמו לאנשים ללא מוגבלות. הערך המנחה את מודל העבודה באוניברסיטה המשולבת הוא כי תכניות תפותחנה "עם" ולא "למען" קהל מקבלי השירות. על כן, התקיים דיאלוג עם קבוצת מיקוד , המורכבת מבוגרים עם לקויות למידה מורכבות , ששימשה כוועדה מייעצת לתכנית, כמתואר להלן בפרקים הבאים . לאחר קיום קבוצת המיקוד, נבחר התחום הפיננסי כאחד התחומים שיש להתמקד בהם על מנת לצמצם פערים, להצמיח ולהעצים אנשים עם לקויות למידה מורכבות.

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 5 אוריינות פיננסית אוריינות פיננסית [ [Financial Literacy הינה " היכולת לקרוא, לנתח, להבין ולדון על גורמים כלכליים - פיננסיים המשפיעים על הרווחה הכלכלית של הפרט. היא כוללת את היכולת להעריך אפשרויות כלכליות, להשתמש בכסף בצורה נכונה, לתכנן את העתיד, לפעול בהתאם בהווה ולהגיב בצורה מושכלת לשינויים כ לכליים" ( הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2012 , עמ' ( )2 ראה גם הגדרת הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי , OECD , ל- Financial Literacy - OECD (2020) .) ישנה הכרה הולכת וגוברת בחשיבות הקניית ידע וכלים בתחום הפיננסי, שיתווספו לארגז הכלים של הפרט בניהול חייו, נכסיו ומשאביו הפיננסיים. המטרה היא לעודד צרכנות נבונה, היכרות עם מוצרים פיננסים ונותני שירותים בתחום, ניהול נכון של סיכונים והזדמנויות בתחום הכלכלי וקבלת החלטות מודעת ונבונה שתשפר את איכות חייו של הפרט . כבר בשנת 2002 , מדינות החברות בארגון ה - OECD הכריזו פורמלית ע ל חשיבות קידום האוריינות הפיננסית , ו בהמשך קראו להשתתפות פעילה בפרויקטים השונים ( OECD FINANTIAL EDUCATION .) בסקירה שנערכה על ידי מרכז המחקר והמידע בכנסת בנושא הכללת החינוך הפיננסי בתכנית הלימודים בבתי ספר תיכוניים בישראל ובעולם, הודגש הצורך בהקניית ידע וכלים בתחום הפיננסי, אשר ניכר עם השנים, בין השאר, בשל תהליך הגלובליזציה אשר שינה מהותית את מורכבות המערכת הכלכלית העולמית (פידלמן, )2010 . הסקירה תיארה את המצב בישראל בהשוואה למדינות שונות (אוסטרליה, ארצות הברית, האיחוד האירופי, בריט ניה, ניו זילנד, שווי י ץ וקנדה .) צוין כי עלייה ברמת חיים ובתוחלת החיים השפיעו על הצורך באשראי ועל חשיבות המודעות לתחום הפנסיוני והתכנון הכלכלי העתידי לצורך קיום בכבוד לאחר גיל פרישה. עוד צוין כי מורכבות המערכת הכלכלית כולל ת גם היצע רחב של מוצרים ושירותים , ו מובילה ל נטילת סיכונים, שדורשים התבוננות נכונה ומושכלת בקבלת החלטות הנוגעות לניהול חיי הפרט בתחום הכלכלי . מכאן הצורך בהקניית ידע וכלים בתחום . גם במערכת החינוך היסודי הכירו בצורך בחינוך פיננסי והטמעתו כבר בגיל צעיר, ונושא זה שולב בתכנית הלימודים במסגרת לימודי " מולדת חברה ואזרחות״ ( משרד החינוך, פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי) . הנה כי כן, רכישת כלים, ידע בסיס י ומיומנויות להתנהלות נכונה ב עולם הכלכלה הפכו להיות סטנדרט קיום בסיסי המשפיע על איכות חייו של הפרט . יש אינטרס לאומי וגלובלי מובהק להקנות ידע בתחום הפיננסי על מנת לעודד קבלת החלטות מושכלות והתנהלות יעילה בתחום הכלכלי. תכניות לחינוך או אוריינות פיננסית הפכו להיות נפוצות מאוד בקרב גופים ציבוריים ופרטיים, וכוללות התייחסות לתחומי ידע , כמו ניהול תקציב, ביטוחי ם , בנקאות, פנסיה ועוד. ״להבין את הכסף״ היא דוגמה ל תכנית חינוך פיננסי לנוער בשיתוף בנק הפועלים ואורט . תכנית זאת כוללת את האלמנטים האלה: כסף ואמצעי תשלום, הבנק, חיסכון, צרכנות נבונה, ניהול תקציב אישי, הכנסות, שיח משפחתי פיננסי, שוק ההון, תקשורת כלכלית (אורט, בנק הפועלים) . דוגמה נוספת היא פעילות ״חודש מודעות פיננסית״ בשיתוף בנק ישראל ומשרד החינוך, להגברת המודעות הפיננסית בקרב בני נוער. הפעילות חווייתית , ו במסגרתה ניתנים כלים מעשיים להתנהלות נבונה . שותפים לה גם גופים שונים , כגון פורום ועדי הורים, מועצות תלמידים ועוד ( בנק ישראל; לוקחים אחריות על הכסף שלנו , מדריך למנחה .)

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 6 כמו כן, ב נק ישראל היה שותף ליוזמות שונות לקידום המודעות הפיננסית , כגון העצמה בנקאית דיגיטלית לאזרחים ותיקים המקנה להם כלים ומיומנויות להסתגלות ולשימ וש בשירותים הבנקאיים הדיגטליים ( בנק ישראל .) ישנה הכרה גם בצורך לצמצום פערים בתחום המודעות הפיננסית בקרב קבוצות שונות המתמודד ו ת עם הדרה. בסקירה המתייחסת ל הכלה פיננסית עבור אנשים החיים בעוני, בהדרה ובחובות יתר, נאמר כי בעיית חובות היתר מאובחנת ״ כבעיה חברתית המגביר ה את העוני ואת ההדרה הכלכלית ( ״ יונס, ,2008 עמ׳ .)6 באותו מאמר תוארה המדיניות בעולם להתמודדות עם בעיית חובות היתר, ואחד המרכיבים שנזכר ו במסגרת דרכי ההתמודדות היה בניית "מסוגלות פיננסית". ״מסוגלות פיננסית״ תוארה כ כוללת רכישת ידע ומיומנו יות, יכולת קבלת החלטות וביצוע פעול ות, יכולת תכנון, חיפוש מידע רלוונטי ופנייה לקבלת ייעוץ בעת הצורך . במאמר המתייחס לאוריינות פיננסית בקרב נשים, צוין כי ישנם מחקרים המצביעים על אוריינות פיננסית נמוכה אצל נשים בהשוואה לגברים . אחד התחומים שאוזכרו כתחום שבו נמצאו פערים בשוויון בין נשים לגברים , היה תכנון וניהול תקציבי . היבטים נוספים שבהם נמצאו פערים בין המינים , היו אלה: רמת התמצאות בנושאים פיננסיים, נושאי תקציב וחיסכון, ניהול והבנה כספית ונטילת סיכונים, מידת הביטחון בכישורים פיננסיים ועוד. עוד צוין כי הפערים ניכרים על רקע המציאות המחייבת קבלת החלטות מורכבות בתחום הפיננסי והבנת המשמעויות של התנהלות נבונה. על כן, נאמר, כי בשל הפערים המגדריים ישנה הבנה ש אוריינות פיננסית בקרב נשים הכרחית להתנהלות יומיומית ולתכנון עתיד פיננסי, וחשוב לבנות תכניות המקדמות התנהלות פיננסית יעילה , ו מעלות את המודעות לה (צ'ציק, 2013 .) ה תחום הפיננסי – צרכים ייחודיים בדומה לקבוצות שנזכרו לעיל, אנשים עם לקויות למידה מורכבות מודרים לעיתים קרובות מניהול עולמם הכלכלי ולעיתים אף נשללת מהם גישה ישירה לניהול כספם באופן חופשי בין ש בשל תפיסה חברתית כי התחום הכלכלי הוא תחום סבוך ופחות נגיש עבורם בשל מורכבותו, ואין ציפייה אמיתית שינהלו את ענייניהם הכלכליים באופן עצמאי , ובין ש בשל שפה פנימית שהשתרשה בהם עקב חוויות שליליות ותפיסת חוסר מסוגלות פנימית המובילה להימנעותם מעיסוק בתחום. בהקשר זה יש לזכור כי דיסקלקוליה, כלקות למידה נפוצה, מנמיכה ערך עצמי וחווי י ת מסוגלות להתמודד עם מידע כלכלי. עוד חשוב לזכור כי בתוך קבוצות מודרות נשים חוות הדרה כפולה הנובעת מענייני המגדר ו מ המוגבלות גם יחד . התחום הכלכלי אינו מנותק מתחומי יסוד אחרים החשובים לכל אדם, והוא מזוהה כאחד התחומים העומדים במוקד החירות האישית, אשר נדרשת בהם הבנה וידע המספיקים לאדם כדי לנהל את ענייניו באופן עצמאי. כך, בהיעדר יכולת של אדם לדאוג לענייניו , כולם או מקצתם, דרך קבע או דרך ארעי ניתן לבקש למנות עבורו אפוטרופוס שינהל את עניינ יו במקומו ( סעיף () 33 (א )4 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ״ב 1962 – , להלן: " חוק הכשרות המשפטית .)" הענייניים שעשו יים להימסר לניהול אפוטרופוס הם עניינים רפואיים, עניינים אישיים, ענייני רכוש או כל עניין מסוים שיי קבע על ידי בית המשפט ( סעיף ( ) 33 א(ד 4(-)1 ) לחוק הכשרות המשפטית .)

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 7 העיסוק ב תחום הפיננסי , כמוקד לפיתוח תמיכה ייחודית באנשים עם לקויות למידה מורכבות, נבחר על ידי מנהלי התכנית "אוניברסיטה משולבת" , כחלק מטרילוגיה של העצמה ב שלושה תחומי ידע שזוהו כ מובילים בציפייה לחירות ועצמאות – רפואה, משפט וכלכלה . קורסים בתחומים אלו מוצעים לאנשים עם לקויות למידה מורכבות על ידי היחידה ללימודי המשך במסגרת האוניברסיטה המשולבת . תחומי יסוד אלו נבחרו מתוך הבנה שמתן ידע וכלים בתחומי יסוד בזיקה לצרכים הרגשיים שלהם, תסייע בקידום איכות חייהם ובביסוס מנהיגות פנימית שתאפשר להם מימוש, הגשמה, חופש פעולה ובחירה. ההבנה הייתה כי על מנת לסייע להם להיות שותפים פרו - אקטיביים ומועצמים בקבלת החלטות, עלינו להנגיש להם ידע בסיסי בתחומי יסוד שזיהינו כמגבירי בחירה והגדרה עצמית שהם אלה: ידע בתחום הרפואה ומודעות לגוף וללקויות השונות, היכרות עם תחום המשפט , חקיקה , זכויות והאמנה הבינלאומית בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות . נוסף על כך להקנות ולהנגיש ידע וכלים בתחום הכלכלה וקבלת החלטות פיננסיות. השאיפה לעצמאות וחירות אישית עולה בקנה אחד עם המהפכה התפיסתית בהתייחסות החברה לאנשים עם מוגבלות , ושינויי המדיניות כפי שבאו לידי ביטוי בעשורים האחרונים בדברי חקיקה ובאמנה ה בינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלות . כבר בשנת 1998 עוגנה הזכות לעצמאות וחירות אישית ב חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ״ח 1998 – (להלן: " חוק שוויון זכויות ") אשר מדגיש כי " אדם עם מוגבלות זכאי לקבל החלטות הנוגעות לחייו, על פי רצונו והעדפותיו, והכול בהתאם להוראות כל דין ( " סעיף 4 לחוק שוויון זכויות). מטרת החוק היא " להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים , וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו " (סעיף 2 לחוק שוויון זכויות). בהמשך, אמנת האו״ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ( )2006 שאליה הצטרפה מ"י בשנת 2007 ואושררה על ידה בשנת ,2012 עיגנה זכויות ועקרונות יסוד שמטרתם שיפור איכות החיים של אנשים עם מוגבלות, עידוד עצמאותם ו יצירת תמיכות חברתיות (משרד המשפטים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, )2012 . רוח האמנה תואמת את תפיסת המודל האקולוגי- חינוכי- הומניסטי ( עילם, )2007 הרואה את האדם עם המוגבלות כשלם וכזכאי לקבל מהסביבה את כל מערך השירותים והמענים, כדי שיוכל לתפקד בה באופן עצמאי, עד כמה שניתן ובהתאם לבחירותיו ורצונותיו. על פי מודל זה כל אדם עם מוגבלות יכול להשתתף באופן אקטיבי בתרבות האנושית. מסיבה זאת על החברה לספק את אותם כלים שיאפשרו לאדם עם כל מוגבלות לבטא את יכולותיו, רצונותיו ושאיפותיו ( ספיריט וטרנר , .)2014 בשנת 2016 , תוקן חוק הכשרות המשפטית תיקון מקיף מתוך הכרה כי חלו שינויים בתפיסות החברתיות בארץ ובעולם הנוגעות לאנשים עם מוגבלות, מאז חקיקה החוק. עם השנים הייתה הבנה כי הגישה הדומיננטי ת בהתייחסות לאנשים עם מוגבלות הינה גישה חברתית ששמה דגש על כיבוד זכויותיהם של אנשים אלה, ומבקש ת להעצים את עצמאותם ואת שיתופם בהחלטות הנוגעות לחייהם (ראה דברי ההסבר ב הצעת החוק - רשומות : הצעת חוק הממשלה, .)2014

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 8 על פי התיקון , נוספו חלופות מלבד מינוי אפוטרופוס , כדי לאפשר לאדם לממש את רצונו ובחירותיו באופן התואם את עקרונות זכויות האדם. לפיכך לא ימונה לאדם אפוטרופוס , אם ישנן חלופות המגבילות פחות את עצמאותו ( סעיף ( 33 א 3 ) לחוק הכשרות המשפטית) . עי קרון זה הוא מימוש של סעיף 12 לאמנת האו״ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, ומאפשר להם להחליט החלטות הנוגעות ל חייהם ולבטא את רצונם. אחת החלופות הינה מינוי תומך לקבלת החלטה , פונקציה שלא נועדה לקבל החלטה במקום האדם שהתומך מסייע לו ( סעיף ) 67 ב(ג לחוק הכשרות המשפטית) , אלא ללוות אותו ולסייע לו בקבלת מידע והבנתו ובמימוש ההחלטה. החוק קובע עקרונות ששמים דגש על רצון האדם וחופש הפעולה שלו . הוא משקף תפיסה חברתית ששמה במרכז את זכותו של כל אדם לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונו , ומדגיש את יכולותיו של האדם ולא את מוגבלותו. בנוסף, גם אם לבסוף ימונה אפוטרופוס, אזי על פי החוק, הוא יהיה מחויב לשמור על עצמאות מרבית של האדם בהתאם ליכולותיו, לשמוע את דעתו של האדם, לשתפו בכל עניין והחלטה הנוגעים אליו , ולהתייעץ עימו, ו אם ניתן לברר את דעתו ( סעיף 67 ו לחוק הכשרות המשפטית "דרכי קבלת החלטות בעניינו של אדם שמונה לו אפוטרופוס .) הנה כי כן, האמור לעיל משקף צורך מהותי מבוסס היטב בהקניית ידע והיכרות עם עולם הכלכלה לאנשים עם לקויות למידה מורכבות. הרעיון היה לפתוח להם צוהר לעולם הכלכלה, לעורר את סקרנותם, ולהעצים אותם על מנת שיהיו שותפים לשיח בסוגיות כלכליות מעצם זה ש הם מבינים מושגי יסו ד בעולם הכלכלה. מתן מענה כאמור, יסייע לפוגג את הרתיעה מן העיסוק בתחום, יעודד אותם לקחת חלק פעיל בחייהם, יקנה להם ביטחון לנקוט בפעולות אפקטיביות בתחום הכלכלי, לבחור את סדרי העדיפו יות המתאימים להם, ולקבל החלטות כלכליות נבונות לפי צרכיהם. היחידה ללימודי המשך - קורס התנהלות פיננסית יעילה לאנשים עם לקויות למידה מורכבות במשך השנים הלכו וגבר ו המודעות והצורך להקנות ידע וכלים בתחום הפיננסי לאנשים עם מוגבלות, ולפ יתו ח תכניות מותאמות לצרכים הייחודיים שלהם. ברוח האמנה הבינלאומית יש הכרה בכך שחשוב להציע תמיכות לאנ שים עם מוגבלות על מנת לאפשר את השתלבותם בחברה ולקדם התנהלות עצמאית , ובסופו של דבר להוביל לשיפור איכות חייהם ורווחתם ( ראה גם SEDI, 2008 בדבר החשיבות בהנגשת התחום הכלכלי ואוריינו ת פ יננסית בקרב אנשים עם מוגבלות). במחקר המתייחס להבנת מיומנויות בסיסיות בנושאים כספיים לצעירים עם מוגבלות, צוינו מספר מרכיבים חשובים בפיתוח תכנית לאוריינות פיננסית לצעירים עם מוגבלות ( Hordacre, 2016 ). אחד מ מרכיבי הליבה שהוזכר היה פיתוח יכולת החשיבה במונחים כמותיים כמרכיב קריטי שמשרת מיומנויות בסיס יות של הבנה ושימוש בכסף ושירותים פיננסיים. עוד נאמר כי חשוב לבנות ביטחון עצמי כמפתח ללמידה אפקטיבית באמצעות התנסות חווייתית. מרכיבים נוספים שנזכרו הם אלה: הבנת תחומי העניין של הלומדים , הבנת העמדה הרגשית של הלומדים כלפי כסף החיונית במיוחד אם היו תפיסות או התנסויות שליליות בעבר לגבי כסף , וחשיבות דרכי ההוראה וגישת ההוראה תוך הכרה בצרכים ובשונות האינדיבידואלית .

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 9 מוקד ההתייחסות בבניית המודל המתואר בחוברת זו הוא בוגרים (מעל גיל )21 עם לקויות למידה מורכבות , וזאת על בסיס ניסיון רב שנים שנרכש בהתאמת מענים לצרכים הייחודיים של קבוצה זו. מדובר בקבוצה שפרטיה לעיתים "נופל ים בין הכיסאות " מבחינת יכולתם להיעזר בתמיכות הקיימות, שכן מחד גיסא, התפקוד שלהם יחסית גבוה, אך מאידך גיסא, הם עדיין מתקשים לקבל מענה במסגרות הרגילות וזקוקים להתאמות. קבוצה זו זקוקה לתיווך משמעותי ברכישת ידע חדש ולדרכי ה וראה שיתחשבו בלקויות המורכבות. האתגרים המיוחדים הניצבים בפני קבוצה זו , מוקדו עוד יותר בשיח מקדים שנערך עם קבוצת מיקוד המייצגת אנשים עם לקויות למידה מורכבות . תהליך חילוץ הידע ותרג ו מו לצרכים ו ל תובנות שיסייעו בדיוק המענה, הם יסוד מיסודותיו של מודל הקורס , ו יתואר ו בהמשך. הקורס הינו חלק ממערך הקורסים המוצעים לאנשים עם מוגבלות מורכבת במסגרת היחידה ללימודי המשך . חלק ניכר מנושאי הלימוד ביחידה מגובש על בסיס צרכים ותחומי עניין ש עליהם מדווחים הסטודנטים. עקרונות העבודה המנחים בקורס נשענים במידה רבה על עקרונות העבודה של האוניברסיטה המשולבת לנוכח הניסיון הרב שהצטבר בעבודה מול קהל יעד זה, והתובנות שנאספו בדיאלוג המתמשך עם בוגרי התכנית במהלך השנים . כאמור, התקיים שיח מעמיק למיקוד צרכים ודיוק המענה עם קבוצה משולבת חוקרת (קמ״ח) שחבריה הם בוגרי קורס הליבה הדו - שנתי של האוניברסיטה המשולבת "האמנות לחיות – מבוא לפסיכולוגיה מעשית" . בבית איזי שפירא מאמינים שבבניית תכניות תמיכה לאנשים עם מוגבלות, הידע החשוב ביותר מצוי בידם, מתוך התובנות וניסיון החיים שלהם , והם אלה ה יודעים להגדיר באופן מיטבי את צרכ יהם . שיתוף קהל היעד בקביעת נושא הקורס ומוקדי התוכן שי י למדו בו, הינו ביטוי ל תפיסת העולם של בית איזי שפירא כארגון חברתי הדוגל בשיתוף מקבלי השירות בעיצוב ודיוק המענים המותאמים להם . תפיסה זו נתמכת בגישת שירות מוכוון אדם , שיישומה משמעותו התייחסות למקבלי השירות כשותפים פעילים בעיצוב מערכות התמיכה והשירותי ם המוענקים להם. על מנת לתת מענה לצרכים הייחודים של אנשים עם לקויות למידה מורכבות, היה צורך לפתח מודל כוללני שיתייחס לאתגרים המיוחדים והחסמים של קבוצה זו אל מול התחום הפיננסי. המענה הייחודי שפיתחנו, מנגיש את התכנים והידע תוך שימוש בדרכי הוראה מותאמות ממוקדות אדם ומונגשות קוגניטיבית . דרכי הוראה אלה כוללות מתן ליווי אישי ותמיכה במהלך כל הקורס . ב מודל כוללני זה מוטמעות תובנות משיח מעמיק עם קהל היעד ושיתופו בבחירת תחומי העניין , התכנים בקורס ודרכי ההוראה . חשוב להוסיף כי המודל מתייחס לאנשים עם לקויות למידה מורכבות, אך מדובר בתכנית מודולרית הניתנת ליישום אוניברסלי על ידי ביצוע התאמות ודגשים עבור קבוצות שונות של אנשים עם מוגבלות. הקורס כולל חשיפה למושגי יסוד בעולם הכלכלה, הבנת המערכת הבנקאית והפיננסית, היכר ות עם מוסדות מרכזיים בשוק, התמודדות עם היבטים צרכניים, הבנת מעורבות הכסף בתחומי חיים רבים ופיתוח מיומנויות להתנהלות נכונה עם כסף, הקניית ידע על אפיקי השקעה וחיסכון, והיבטים של תכנון עתידי : פנסיה וביטוחים שונים . הקורס עו סק גם בזכויות עובדים מתוך הכרה שהערוץ התעסוקתי הוא ערוץ משמעותי להגשמה אישית , וכן בבניית חזון כלכלי אישי והדרכים למימושו. רכישה של ידע וכלים בתחום הכלכלי היא חלק מהותי התומך בקבלת החלטות שקולות ומושכלות, אשר כל אדם נדרש לקבל בנוגע לכספו מדי יום ביומו.

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 10 דרכי ה הוראה הייחודיות בקורס נועדו להצמיח ולחזק את משתתפי הקורס, לסייע להם בבניית זהות של מסוגלות , ולחזק את הדימוי העצמי שלהם אל מול תחום שנתפס אצלם לעיתים קרובות כתחום מאיים ו לא נגיש. זאת מתוך הבנ ה כי ההיבט הרגשי הוא דומיננטי בחוויה הקיומית של אנשים עם לקויות למידה מורכבות. הקניית הידע , אם כן, אינה רק לשם רכישת ידע חדש, אלא משמשת כמכשיר להעצמה, עידוד עצמאות וחופש בחירה . לכן, הדגש הוא על הקניית ידע יישומי עם מתן כלים פרקטיים ו שימוש ב דרכי הוראה מצמיחות וממוקדות אדם. מרכיב נוסף הוא מתן ליווי אישי במהלך הקורס . הליווי האישי נועד להוות עוגן ע בור משתתפי הקורס והצוות המקצועי המנחה את הקורס, לסייע בהתמודדות עם אתגרים , ולשמש כ מעטפת התומכת באפקטיביות הלמידה בקורס. הקורס הופעל בשני מחזורים במהלך השנים 2019-2020 במכון טראמפ בבית איזי שפירא , ו לווה בהערכה של מחלקת מחקר והערכה בבית איזי שפירא. כתיבת מודל הקורס והפצתו הינם חלק משמעותי מן העשייה החברתית בבית איזי שפירא, שמטרתה לקדם את איכות החיים של אנשים עם מוגבלות. בבית איזי שפירא מאמינים כי הפצת הידע הינה דרך יעילה ליצירת שינוי חברתי והשפעה רחבה לטובת שיפור רווחתם של אנשים עם מוגבלות, וחוברת זו מוגשת כשירות לציבור. חוברת זו תתאר את מודל הקורס, ותציג את מאפייניו , ייחודו ומרכיביו ; יפורטו בחוברת הפונקציות הנדרשות להפעלת המודל ותיאורי התפקיד ; יתוארו מוקדי התוכן בקורס שנבחרו בשיתוף עם קהל היעד של הקורס ; בסיום החוברת ינוסחו ממצאי הערכת הקורס ו יינתנו המלצות לעתיד.

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 11 חלק ב׳ - מודל קורס התנהלות פיננסית יעילה, ייחודו ו פירוט מרכיביו תיאור המודל וייחודו מודל קורס לאוריינות פיננסית לבוגרים עם לקויות למידה מורכבות פותח על בסיס הידע הקיים ו האתגרים והצרכים שעלו מקהל היעד, כאמור לעיל. הרעיון שעומד בבסיס הקורסים הנלמדים ביחיד ה ל לימודי ההמשך , הוא להקנות ידע שנבחר מתוך דיאלוג עם נציגי המשתלמים בתכנית , ככלי המכוון להעצים את משתתפיו . זאת על ידי הוראה ממוקדת אדם ומונגשת קוגניטיבית, מתן ליווי ותמיכה לאורך הקורס, ושיתוף קהל היעד בקביעת התכנים , תחומי העניין בקורס ודרכי ההוראה . מודל הקורס הינו תרגום פרקטי לגישת ״ שירות מוכוון אדם " הרואה במשתלם מקבל שירות. להלן יוצגו מרכיבי המודל המרכזיים: המרכיב הראשון - תהליך תשאול והכוונה למיקוד צרכים ודיוק המענה בשיח מקדים שהתנהל עם קבוצת מיקוד ייחודית. המרכיב השני - התאמת דרכי ההוראה שמטרתן הוראה מצמיחה ומעצימה והנגשה ק וגניטיבית ומותאמת ליכולות הקבוצה. נעשה שימוש ב מרכיבים האלה: אסטרטגיות למידה מותאמות והתייחסות לסגנונות למידה שונים, קצב ההוראה מותאם ליכולות הסטודנטים, גיוון בדרכי הוראה, שימוש בעקרונות (universal design for learning) UDL ושימוש בהמחשות רבות ותרגול. היבטים רגשיים מקבלים מענה על ידי יישום גישת ״שר " ה״ שתתואר בהמשך , ועיקרה שילוב של שלושה מרכיבים לשינוי עמדות, בכל מפגש: ש כל (הקניית ידע תיאורטי), ר גש (עיבוד ההתייחסות הרגשית לנושא) ו ה תנהגות (מתן כלים פרקטיים). הקניי ת הידע משרתת מטרה של שינוי עמדות ותפיסות של משתתפי הקורס וביסוס זהות של מסוגלות. המודל הקבוצתי המיושם הינו של קבוצות למידה . הוא מאפשר העלאת תכנים אישיים ועיבוד של עמדה רגשית לנושא הנלמד , לצד רכישת ידע חדש וכלים פרקטיים . הלמידה היא בקבוצות קטנות תוך שמירה על אקלים לימודי חיובי ב סביבה מכילה המאפשרת הפריה הדדית ולמידת עמיתים. המרכיב השלישי - מתן ליווי ויחס אישי למשתתפי הקורס, תוך עידוד תקשורת פתוחה בין הצוות המקצועי והאדמיניסטרטיב י המפעיל את הקורס , לבין משתתפיו. ה פונקציות כאמור מהוות בסיס יציב , ומעניקות תמיכה שוטפת למשתתפים במהלך כל הקורס. הקורס הוא ייחודי שכן הדגשים במודל הקורס מכוונים לצרכיהם הייחודיים של קהל היעד של הקורס, ונותנים מענה לאתגרים והחסמים שעומדים בפניהם. עם זאת, הקורס הינו מודולרי במובן הזה ש הוא כולל מרכיבים הניתנים ליישום והתא מה גם לקבוצות אחרות של אנשים עם מוגבלות. ניתן לערוך התאמות ודגשים בתכנית הקורס לפי מרכיביו בהתאם לפרופיל ול מאפייני הקבוצה שתיבחר. ליבת הקורס ברורה , אך מידת ההתמקדות ב תו כני הקורס הינה גמישה, בהתאם לעומק העניין שמגל ים הסטודנטים בסוגיה הנדונה. גם דרכי ההוראה ניתנות להתאמה , למשל אם הקורס יופנה אל אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, יהיה צורך לשים דגש על פישוט לשוני מוגבר של התכנים , להשמיט תכנים מסוימים , להכליל נושאים אחרים , ולהשתמש באסטרטגיות למידה תומכות. בנוסף, התמיכה והליווי ניתנים לשינוי והתאמה על פי צו רכי הקבוצה ש בה יתמקד הקורס. להלן יפורטו מרכיבי מודל הקורס.

© כל הזכויות שמורות לבית איזי שפירא 12 מרכיבי המודל קביעת התכנים ודרכי ההוראה – תיאור התהליך ומיקוד הצרכים שיתוף מקבלי שירות והגברת ההשתתפות של אנשים עם מוגבלות בעיצוב ופיתוח המענה לצרכים הייחודיים שלהם הינם ערכי יסוד בתפיסת העולם של בית איזי שפירא , כארגון חברתי שמוביל פיתוח תכני ו ת חדשניות לקידום איכות חיים של אנשים עם מוגבלות . בית איזי שפירא חותר לא רק להקניית ידע, אלא מבקש גם להיות הד לידע ולקול ה של הקבוצה ש בה מתמקדת התכנית. המשמעות היא ש חלק בלתי נפרד מעיצוב המענה הוא תהליך שבו גם לו מדים ממקבלי השי רות, מהם הצרכים שלהם , ו איפה החסמים שלהם . לפי זה, יודעים לדייק את התכנית אשר מפתחים עבורם, ובשלב מאוחר יותר להביא את הקול שלהם למסגרות תומכות בקהילה. במילים אחרות, תהליך בניית הקורס נועד לא רק להעביר ידע, אלא גם לקבל ידע ממקבלי השירות . הבנת ע ולמם הפנימי והצרכים שלהם , כפי שנשמעים מפיהם , וניהול דיאלוג עימם הם לא רק אמצעי אלא מטרה בפני עצמה להעצמתם ולהכללתם , בבחינת Nothing about us without us . כאמור, קביעת התכנים ודרכי ההוראה הינם תרגום פרקטי לגישת ״ שירות מוכוון אדם ״ שאומצה על ידי מנהל מוגבלויות שבמשרד הרווחה. מטרת הגישה להתמקד בכוחות וביכולות של האדם, ו לסייע לו לממש את סדרי העדיפויות שלו בניהול חייו, תוך יצירת משמעות קיומית (הוזמי ונסים, .)2019 עוד צוין במאמר כי " הגישה מתמקדת במחויבותם של נותני שירותים לוודא כי אדם עם מוגבלות הינו במרכז של כל ההחלטות והפעולות הקשורות לחייו .. ." וכי " המשמעות היא שאנשים עם מוגבלות אינם עוד לקוחות פאסיביים של הארגונים והשירותים, אלא הופכים לשותפים פעילים בעיצוב ואספקת התמיכה והשירותים ( " הוזמי ונ סים, 2019 , עמ' .)3 נוסף על כך, ידוע כי שילובם של סטודנטים כשותפים בהגדרת תכנית לימודים עבורם הוא מרכיב חשוב בהנגשה אקדמית ובהגברת המוטיבציה ללמידה ( Kluth, Sraut & Biklen, 2003 .) יתרון נוסף לשיתוף קהל היעד בעיצוב מודל הקורס הוא התגייסותם כמשתתפים פעילים בקורס עצמו, שאותו עזרו לעצב, כחלק מתהליך מעצים המשקף בחירה אישית ועניין פנימי, תוך התייחסות לצרכים שעלו מתוכם. לצורך תהליך זיהוי הצרכים ודיוק המענה היה צורך בבניית קבוצת מיקוד שמשתתפיה הם בוגרים עם לקויות למידה מורכבות. הקבוצה שנבחרה לשמש כוועדה מייעצת בפיתוח תחומי העניין ודרכי ההוראה בקורס הי י תה קבוצת קמ״ח, שנזכרה כבר לעיל והוקמה לפני כמה שנים . חברי הקבוצה הינם בוגרי קורס הליבה של האוניברסיטה המשולבת, ו מדובר בקבוצה משולבת חוקרת, שחבריה מבצעים מחקרים בתחום לקויות הלמידה בסוגיות המעסיקות אותם במודל ״מחקר פעולה משתף״. התוצרים המחקריים משולבים בתכניות הלימוד השונות של מכון טראמפ והאוניברסיטה המשולבת. כמו כן, תוצרים מחקריים אלה מפורסמים בכתבי עת מדעיים ומוצגים בכנסים מקצועיים. נמצא כי ניהול דיאלוג עם קבוצה זו יכול להועיל ולקדם מענה מותאם צרכים ייחודיים.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NQ==