הכמיהה לנראות- סמנריון (003)

19 במחקר שביצעו Angie Naylor ו Phil Prescott ( 0225 ) הוערכה מידת ההשפעה הפוטנציאלית שיש לקבוצת תמיכה עבור אח ים לילדים עם מוגבלות . אחד המהלכים החדשניים היה עצם קיום הראיונות עם האחים עצמם עוד בשלב הערכת הצורך . כשנשאלו האחים במה היו רוצים שהקבוצה תעסוק הם ענו באופן גורף תשובות " לא יודע " ," לא משנה ." ניכר קושי מצד האחים לדבר על צרכי עצמם והיה צורך בתהליך עומק מתמשך אשר יאפשר להם לראות את צרכיהם . במשפחות בהן ילד עם מוגבלות לעיתים עובר מסר לא מדובר מצד ההורים לא להתלונן ולהחריש דעות שליליות על המצב . והדבר אף התבטא בשלבים הראשונים של הקבוצה כשנשאלו על חוויית האחאות . האחים תארו את האחים עם המוגבלות בעיקר על ידי תיאורים ח יוביים . כשהוזכרו חוויות שליליות הם נסובו סביב דאגה לאח וכשנשאלו על הצורך בקבוצת תמיכה האחים נטו להסב את הצורך ולבקש תמיכה בעבור האח עם המוגבלות . מנקודת מבטי האישית , חוסר היכולת להגדיר צרכים היא אישיים של תוצאה תהליך של מתמשך ביטול עצמי והתגייסות טוטאלית למצב המשפחתי . ההירתמות וריכוז המאמצים בניסיון עם לאח לסייע המוגבלות את משאיר ללא האחים המוגבלות בעמדת ויתור . ובכללה ויתור על היכולת ( לראות ) בעצמי ולהראות ( לסביבה את) הצרכים האישיים . של תגובתם האחים את להסב הקבוצה בעבור עם האח המוגבלות את היא אף מהדהדת סדר הקדימויות - עם האח המוגבלות - קודם חוויה שכנראה חווים בהקשרי חיים נוספים . לא ולכן מקרי שכשנמצא המרחב הבטוח היתה היענות ומוכנות לשיתוף . תוצאה משמעותית ומפתיעה של הפרויקט היתה הילדים שנראו מנסים לשאוב תשומת לב של מבוגר ועמדו בתור לראיונות מחקר . הילדים תארו את העונג שהוסב להם מעצם ההזדמנות לדבר עם מבוגר " אחד על אחד " לתאר את חוויית האחאות שלהם וכיצד מרגישים . לחווית ההקשבה וההבנה יש כוח מרפא . ההקשבה לילדים וצעירים באופן תרפויטי מסייע להם לאמת את חוויותיהם ולהעלות את הדימוי העצמי . אלמנט המפתח הוא נתינת מקום בטוח לחקר הפרספקטיבה שלהם על חוויותיהם (piper, 1999) לעיתים קרובות הצרכים של אחים לילדים עם מוגבלות , עשויים להיות מוחבאים במיתוסים שהמשפחה יצרה על חוויית הנכות ( שלהם Burke & Montgomery, 2000 .) בעוד תוצאות המחקר הנוכחי תיארו העדר רצון מצד האחים לתאר את החוויות השליליות ישנה חשיבות לעשות זאת . ללא ספק פיתוח קב וצת תמיכה לאחים תקטין את הפוטנציאל לדחיקת צרכיהם .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NQ==