קטלוג הכשרות והרצאות בנושאי מוגבלות ושיקום
מכון טראמפ הינו זרוע ההכשרה והפצת הידע של בית איזי שפירא. המכון מקיים מזה מעל ל- 26 שנה הכשרות מקצועיות ברחבי הארץ ובעולם, במגוון נושאים בתחום המוגבלות והשיקום לצוותים מקצועיים ולבני משפחה של אנשים עם מוגבלות.
מה ייחודי בהכשרות שלנו?
- הכשרות בהתאמה לצרכי המסגרות בפריסה ארצית
- סגל מרצים מומחה בתחומו, מנוסה בעבודה בשטח
- תיאוריה בשילוב פרקטיקה
- התאמה שפתית ותרבותית בשפה העברית או הערבית
- הכשרות מקוונות, פרונטליות, או היברידיות
- היקפי הכשרה שונים על פי הצורך
נושאים להרצאות והכשרות לצוותים מקצועיים:
- מבוא למוגבלות: הכרות עם מוגבלויות שונות: אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות פיזית ומוגבלות נפשית: מאפיינים, יכולות ואתגרים. מגמות ושינויים בתפיסה בציר הזמן ממודל רפואי למודל חברתי, עמדות חברתיות, מסגרות ושירותים לאורך מעגל החיים.
המשפחה והאדם עם המוגבלות:
- המשפחה ומעגל החיים של האדם עם מוגבלות: המשפחה והאדם עם המוגבלות החבר בה, אתגרים במשפחה בכל אחד משלבי ההתפתחות המשפחתיים, מסע בין אתגר לתקווה.
- זוגיות לצד המוגבלות: המפגש יעסוק בהבנת דפוסי ההתארגנות הזוגית המאפשרים פיתוח של מקורות כוח, בהבנת תהליכי תמיכה והכלה, כיצד ניתן להפוך את ה”אי אפשר” לאיים של “אפשר”, ולראות במשבר גם הזדמנות.
- אחאות מיוחדת או סבאות מיוחדת: אחים וסבים של ילדים עם מוגבלות, מקומם במערכת המשפחתית וכיצד הם הופכים להיות שותפים משמעותיים במערכת המשפחתית.
- הכשרת צוותים בליווי משפחות לילדים עם מוגבלויות בצמתים של קבלת החלטות: הכשרת צוותים בליווי המשפחות בצמתים מרכזיים כמו האבחון, מעבר לבית ספר, יציאה לבגרות; התאמת הליווי להורים; זיהוי צרכי המשפחה, ערוצי תמיכה וטיפול.
מיצוי זכויות:
- הכשרת עובדים סוציאליים בליווי משפחות לאנשים עם מוגבלות: אינטגרציה בין גורמי הטיפול במשפחה. עבודה מרובת ממשקים – העובד הסוציאלי כמנהל הטיפול (Case Manager)
- תכנון העתיד מבחינה משפטית בקרב משפחות מיוחדות: המשמעות של ייפוי כוח מתמשך, מינוי תומך החלטות ועוד.
- נגישות השירות הניתן לאנשים מוגבלות: כללים ועקרונות למתן שירות נגיש, אנשים עם מוגבלות כמקבלי שירות, חסמים וביצוע התאמות בקבלת שירות וכלים קיימים.
מעברים בחיי האדם עם מוגבלות:
- מעברים מגיל הלידה ועד ההתבגרות: מעונות היום ומסגרות החינוך; מתן ליווי למשפחות בצמתים מרכזיים הכוללים את שלב האבחון, גילאי הגן, מעבר לבית ספר ויציאה לבגרות.
- מעבר מהתבגרות לבגרות – הכנה ליום שאחרי בית הספר; ממקבל שירות לנותן שירות- המעבר לצבא/שירות לאומי; המעבר לדיור תומך; המעבר לחיי עבודה והמעבר מבגרות לזקנה.
- המעבר לדיור חוץ ביתי: מעבר למסגרת חוץ ביתית ו/או תעסוקתית של האדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אתגרים אופייניים של ההורים בגיל זה, הרצון לשמור לעומת הצורך לשחרר, חששות וציפיות, אפשרויות במתן ליווי וסיוע למשפחות, סקירת אפשרויות קיימות וסיפורי מקרה.
- הנגשת הזקנה לאנשים עם מש”ה, למשפחות ולצוותים מקצועיים: פיתוח מודעות אנשי הצוות למאפיינים הייחודיים של תהליכי הזדקנות בקרב אנשים עם מוגבלות, היכרות עם מושגי בסיס בתחומי הידע הכלליים של הזקנה וכלים להתמודדות עם תכנון העתיד.
כלים להתערבות:
- מיניות: המפגש יעסוק בקשר שבין התפתחות מינית וחברתית והתנהגות, בהבנת תהליכים איתם מתמודד הילד / המתבגר עם המוגבלות, בדילמות העומדות בפני הסביבה המשפחתית, ובמתן כלים מעשיים להתמודדות עם אתגרים אלו.
- התנהגויות מאתגרות*: הבנת הנושא בראייה רב תחומית כוללת, שינוי תפיסה- מתגובה למניעה, כלים אפקטיביים להשגת שיתוף פעולה והצבת גבולות.
* קיימת אפשרות להמשך ליווי הצוות בבניית תכניות התנהגות מותאמות על ידי מנתחת התנהגות
- תהליך גמילה לילדים עם מגבלות: איך מתחילים את התהליך, אבחון יכולותיו של הילד , קביעת דרכי עבודה מותאמות, הדרכה לצוות ולבני המשפחה.
- מערכת התחושה והשפעתה על אנשים עם מוגבלות: הכרות עם מערכת התחושה, כיצד היא משפיעה על התפקוד היומיומי? כלים להתמודדות עם קשיים בוויסות החושי.
- תהליכי תקשורת ותת”ח: הכרת מושגים בהתפתחות תקשורתית, דרכי תקשורת, אמצעים לתקשורת חליפית וכלים לשיפור התקשורת.
- הנגשה קוגניטיבית: מהי הנגשה קוגניטיבית, למי היא נחוצה, איך מנגישים את המידע לאדם עם מוגבלות.
- טכנולוגיה מסייעת: חשיפה והכרות עם טכנולוגיות עדכניות, חשיפה לאפליקציות חכמות, שימוש בתת”ח, טכנולוגיה מסייעת בשירות האדם עם מוגבלות.
- פיתוח זהות מקצועית של יחידת המוגבלויות: תפקיד הצוות בליווי המשפחות, גיבוש זהות מקצועית של היחידה, עקרונות במתן שירות מוכוון אדם, התמודדות עם עומסים, תהליכי שחיקה, עבודת צוות, דילמות וניתוחי מקרה.
- חוסן במצבי חירום ובשגרה השוחקת: פיתוח חוסן בראיה ארגונית ו/או צוותית.
- ניהול עבודה עם מתנדבים במסגרת
- מודל הICF – הכרות עם כלי האבחון על פי תפקוד. השינויים בתפיסת העולם והיישום בעבודה.
היבטים רגשיים חברתיים:
- עמדות וסטיגמה עצמית: התפתחות עמדות, איך מתמודדים עם עמדות בחברה, איך מתמודדים עם עמדות איש המקצוע כלפי אנשים עם מוגבלות, השפעתן של עמדות על ההתפתחות הרגשית והחברתית של האדם ומשפחתו. דרכים לשינוי עמדות.
- עולמו הפנימי והרגשי של האדם עם מוגבלות: מה אנחנו יודעים על הקשר שבין רמת תפקוד לעולם הפנימי? דרכים לטיפול רגשי לאנשים עם מוגבלות.
- אתגר האבחנה הכפולה: מאפיינים וביטויים של אבחנה כפולה. פסיכופתולוגיה, דכאון וחרדה, אבחנה כפולה , כלים לזיהוי ואבחנה מבדלת, התמודדות עם האתגרים הייחודיים.
- שירות מוכוון אדם: הכרת העקרונות והמרכיבים של שירות מכוון אדם, דרכים יישומיות לשינוי בתפיסת מקבלי השירות; מחסד לזכות, כלים להעצמת האדם עם המוגבלות, סנגור עצמי ויישום במסגרת.
- שילוב והכלה בקהילה: עקרונות מנחים בעבודה עם אדם עם מוגבלות, נורמליזציה, הכלה, השתלבות אנשים עם מוגבלות בקהילה; תכניות מובילות בארץ לשילוב בוגרים.
- סנגור וייצוג עצמי: מנהיגות אישית וקבוצות מנהיגות והשפעתם על שינויי איכות החיים ושינויי מדיניות.
למידע נוסף ולהתאמת הכשרה לצרכי המסגרת,
אנא פנו אלינו
ליאת ריינהרץ – רכזת תכניות לימודים והכשרות 09-7701247 | liat@beitissie.org.il מכון טראמפ בבית איזי שפירא |
آمال أبو مخ غرة – مركزة برامج دراسية واستكمالات 09-7701243 | amal@beitissie.org.il معهد ترامب ببيت ايزي شبيرا |