מהו קלינאי תקשורת?
קלינאי התקשורת עוסק באבחון וטיפול במבוגרים ובילדים בעלי הפרעות הגייה וקול (דיבור), הפרעות בהבנה או בהבעת שפה, הפרעות בתקשורת וקשיים באכילה. הפרעות אלה יכולות לנבוע מסיבות מגוונות ולהופיע ברמות חומרה שונות.
קלינאי התקשורת בונה פרופיל תקשורתי מעמיק הכולל את המיומנויות והידע שהאדם רכש בתחומי השפה והתקשורת ומצויים לרשותו. הקלינאי, בשיתוף עם ההורים/המטפלים העיקריים של האדם המטופל ו/או עם המטופל עצמו, פועל לקידום היכולות של האדם להיות שותף פעיל במעגלים התקשורתיים ובשיח שמתרחש סביבו לצורך איכות חיים טובה יותר, ובונה תוכנית טיפולית המתייחסת לפרופיל האישי של אותו אדם.
היגוי, דיבור – הקלינאי בודק מהי מערכת הצלילים והתנועות שהאדם רכש, אילו צירופים מצליח לבצע, ואילו תהליכים עקביים ובלתי עקביים מאפיינים את דיבורו. כמו כן, הוא בוחן את שטף וקצב הדיבור, ואיכות הקול. דוגמא לתהליך אופייני – החלפת ההגה “צ” ב-“ס” – האדם אומר סלחת במקום צלחת, החלפת ההגה “כ” ב”ת” – האדם אומר תלב במקום כלב, שימוש בחלקי מילים – אומר “דור” במקום כדור, מדבר בקול צרוד.
הבנת שפה – הקלינאי בודק מהי מערכת הסמלים שהאדם מבין – איזה אוצר מילים ומושגים מכיר, האם מבין הוראות ברמות שונות – (דוגמא להוראה פשוטה – תסגור את הדלת), האם מבין שאלות (דוגמא לשאלה- “איפה אתה גר?”), האם מבין עלילת ספור קצר, וכו’.
הבעת שפה – קלינאי בודק מה כוללת השפה ההבעתית של האדם – מהו אוצר המילים והמושגים בו האדם משתמש, אילו חוקי מורפולוגיה ותחביר רכש (לדוגמא- הרכבת מילים למשפט, התאם מין ומספר בפועל, הטיית פעלים וכו’…), מהי היכולת התיאורית שלו, וכו’…
תקשורת – הקלינאי בוחן מהן המיומנויות התקשורתיות שהאדם רכש – אילו כוונות תקשורתיות מסוגל להעביר (לדוגמא- בקשה, מחאה, שיתוף בחוויה, חיפוש מידע וכו’), באילו ערוצי תקשורת בוחר להשתמש ( לדוגמא – דיבור, תנועות ידיים, הצבעה על תמונות, וכו’…), האם מסוגל ליזום שיחה, לשמור על נושא השיחה ולהרחיבו וכו’.
קלינאית תקשורת בבית איזי שפירא – קלינאית התקשורת במרכז עובדת כחלק מצוות רב מקצועי. היא מגבשת את התוכנית הטיפולית בכל ילד בשיתוף עם ההורים, הצוות החינוכי (המורה, הגננת והסייעות), וכלל צוות מקצועות הבריאות המעורב בטיפול בילד (מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, מטפל רגשי, הידרותרפיסט וכו’). כמו כן, קלינאית התקשורת משלבת את הטיפול בפעילויות היום-יום של הילד, בסביבת הגן/הכיתה הטבעית, וכן הטיפול מתקיים בסביבות טיפוליות מגוונות לפי צרכי הילד (כגון חצר משחקים, ארוחות, סנוזלן, בריכה, חדר מחשבים ועוד) ובסביבות חברתיות מגוונות (כגון- טיפול קבוצתי, טיפול פרטני, טיפול בשיתוף ההורים, ועוד).
צוות הקלינאיות בבית איזי שפירא מתמחה בשילוב מגוון אמצעי תקשורת תומכת לצורך קידום מיומנויות שפה ותקשורת של הילדים (ראה פירוט תקשורת תומכת וחלופית).