טכנולוגיה ואנשים עם מוגבלות – סדרת מפגשים עד הבית

ההתפתחות הטכנולוגית המואצת אותה אנו חווים יום יום,  משפיעה על מגוון תחומי החיים ותורמת לשיפור איכות החיים של כולם, כולל על איכות החיים של אנשים עם מוגבלות.

על מנת ליהנות מהפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה כדאי להכיר את המגוון הקיים, את היתרונות והחסרונות בכל חידוש ואת הסוגיות הקשורות בשימוש ובהטמעה.

לצורך הכרות עם החידושים הללו ודיון בסוגיות שימוש והטמעה בהקשר של אנשים עם מוגבלות, הכנו  סדרת מפגשים מקוונים שיפורטו בהמשך.

ההשתתפות במפגשים היא ללא תשלום ועל בסיס הרשמה מראש, מספר המשתתפים מוגבל.

המפגשים הוקלטו והועלו למאגר הידע של בית איזי שפירא


הסמל המוחשי לקידום התקשורת בילדים עם CVI

תהליך העבודה עם סמלים מוחשיים והשימוש במדפסת תלת מימד ליצירת כלים מותאמים

וובינר משותף- מרכז קרן אור ומכון טראמפ, בית איזי שפירא.

יום ג’ 20.03.18, ד’ ניסן התשע”ח בשעה 20:30

לקות ראיה על רקע מוחי (Cortical visual impairment  –CVI), מופיעה במצבים של פגיעה מוחית באזורים הקשורים לתפיסה הראייתית בילדים עם שיתוק מוחי. שימוש בסמלים מוחשיים מייצר פלטפורמה ללמידה ולתקשורת בילדים עם CVI ומוגבלות שכלית ותקשורתית.

בוובינר יוצגו השלבים של העבודה עם סמלים מוחשיים בילדים המתמודדים עם CVI ומוגבלות נוספות, הדגמה תיעשה באמצעות תיאורי מקרה.

בנוסף יוצג בקצרה תחום הדפסה תלת ממדית וכיצד ניתן להשתמש בו לקידום איכות חיים של ילדים ובוגרים עם מוגבלות מורכבת כולל לקות ראייה, וכן כיצד ניתן להשתמש בה גם ככלי בידי צוותי חינוך וטיפול.

אודות המרצות:

 גב’ איריס אדטו-בירן M.Sc. OT, יועצת טכנולוגיה מסייעת ומנהלת השלוחה של מרכז תמיכה ונגישות אקדמית בקריה האקדמית אונו (מתנ”א), בקמפוס אור יהודה, ומרצה בחוג לריפוי בעיסוק בקריה האקדמית אונו. עד לאחרונה עבדה גם כרכזת תכניות לימודים במכון טראמפ, בבית איזי שפירא ויחד עם חברת using3D היתה שותפה בהובלת ארבעה קורסי הדפסה בתלת ממד לצוותי חינוך וטיפול.
דליה ילין MSc, אחראית שיקום ראייה בבית ספר קרן אור ומתמחה בתחום הערכה ושיקום לקות ראייה על רקע קורטיקלי. לדליה קליניקה פרטית בפסיכותרפיה בה עובדת בשיטה פסיכו-דינמני וEMDR. מבצעת הערכות CVI/הערכות  התפתחותיות ומרצה בתחום בכנסים, במרכזי בריאות(קופות חולים) ובמערכת החינוך בארץ.

נאוה גלקופ PT,MSc, רכזת מקצועות הבריאות ,בי”ס קרן אור. חברה במרפאה להפרעות תנועה במרכז הרפואי שע”צ  מוסמכת הערכות תווך CVI ובעלת נסיון רב בהערכה ובהתערבות טיפולית ילדים עם שיתוק מוחין ו CVI.
מרצה בתחום בכנסים,במרכזי בריאות (קופות חולים) ובמערכת החינוך בארץ.


כיצד משתמשים במערכת מיקוד מבט למשחק

יום ג’ 26.12.17, ח’ טבת התשע”ח בשעה 20:30

לאחרונה אנו עדים לעלייה בשימוש במערכות מיקוד בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלויות מורכבות. המערכות הללו, בנוסף להיותן כלי לתקשורת תומכת וחליפית, מאפשרות הרחבת תכני זמן הפנאי של המשתמש והרחבת האפשרויות גם בטיפול.  בוובינר נציג דוגמאות לשילוב משחק בעת שימוש במערכת מיקוד מבט. הן באמצעות משחק עם המערכת והן בשימוש במערכת בעת משחק חיצוני לה.

אודות המרצה:

אורית גרינשטיין,B.O.T מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות.

סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת חיפה. עובדת במרכז דה לו לגיל הרך ובמרכז לייעוץ טכנולוגי בבית איזי שפירא משנת 2013. מומחית בטכנולוגיה מסייעת, בעלת ניסיון רב בהנגשה ובהתאמת עמדות עבודה לשימוש בטכנולוגיה בכלל ובמחשב בפרט הן למבוגרים והן לילדים.


בחזרה ללימודים : טכנולוגיה מסייעת ללמידה

יום ד’  06/9/17, ט”ו באלול התשע”ז, בשעה: 20:30

במפגש זה ידונו סוגיות בהטמעת טכנולוגיה מסייעת ללמידה בקרב סטודנטים עם מוגבלות, ויודגמו עזרים, תוכנות ואפליקציות. כלים טכנולוגיים אלו נקראים טכנולוגיה מסייעת (Assistive Technology) ללמידה, השימוש בהם מסייע לעקוף קשיי למידה משפר את ההישגים הלימודיים, מקדם את תחושת המסוגלות וההצלחה בקרב סטודנטים. להלן חלק מהכלים שיודגמו: תוכנות עזר לקריאה (Text To Speech) לכתיבה (Speech To Text), לכתיבה מתמטית, עזרים להקלטה חכמה, כלים ללמידה חזותית ולמיפוי חשיבה כדוגמת Xmind ועוד.

אודות המרצה:

גב’ איריס אדטו-בירן, M. Sc. OT, רכזת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא, יועצת טכנולוגיה מסייעת במרכז תמיכה ונגישות אקדמית אונו, ומרצה בחוג לריפוי בעיסוק בקריה האקדמית אונו. מומחית בטכנולוגיה מסייעת, בעלת ניסיון רב בהנגשה ובהתאמת עמדות עבודה לשימוש בטכנולוגיה בכלל ובמחשב בפרט הן למבוגרים והן לילדים.

להרשמה


מפגשים מקוונים שהתקיימו :

לצפייה בהקלטות המפגשים המקוונים לחץ כאן


כיצד נשתמש בטאבלט כתחליף למחברת?IMG_2715 (2)

יום ג’  11/7/17, י”ז בתמוז, בשעה: 20:30

הכתיבה היא פעולה הדורשת מיומנויות רבות ועבור תלמידים צעירים ובוגרים, שימוש בהקלדה יכול להיות פתרון מצוין. בוובינר נלמד כיצד ניתן להשתמש בפעולות שונות כגון הקלדה צילום והקראה לצורך הנגשת הלמידה.

אודות המרצה:

נעה ניצן, B.O.T, MA  מרפאה בעיסוק בבית ספר לחינוך מיוחד ומנהלת מקצועית במרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא, בעלת ניסיון רב בשימוש בטכנולוגיה מסייעת בקרב אנשים עם מוגבלות.


נגישות במסמכים דיגיטליים: חומרי קריאה ולימוד

הוובינר עסק בהתאמות נגישות למסמכים דיגיטליים בפורמטים נפוצים כגון Microsoft Word, Adobe PDF ויישומי מיקרוסופט נוספים. יוצגו עקרונות אוניברסאליים של כתיבה נגישה כך שתתאים למגוון רחב של טכנולוגיות מסייעות לנגישות.

 אודות המרצה:

גב’ אילנה בניש, מורשית נגישות שירות

פעילה חברתית ומקצועית בתחום הנגישות משנת 2003

עוסקת ביעוץ, הנחיה,הטמעה והערכת נגישות בסביבות עתירות טכנולוגיה

מלווה משרדי ממשלה, מוסדות להשכלה גבוהה וארגונים נוספים בהליך הטמעת נגישות – בעיקר בתחום הנגישות לאינטרנט ולטכנולוגיות מידע


כיצד נשתמש ביעילות המאפייני הנגישות ב iOS 10 ?

תיאור : שימוש באייפדים הפך לנפוץ יותר ויותר בעידן המודרני, גם בעבודה עם ילדים ומשתמשים עם מוגבלויות. יחד עם זאת פעמים רבות עולים קשיים בשימוש השוטף במכשיר ולכך קיימים פתרונות המובנים במערכת ההפעלה. בנוסף לכך, IOS10 מביאה אתה שינויים משמעותיים בנגישות המכשיר.

נכיר פתרונות לייעול השימוש באייפד המבוססים על התאמות במערכת ההפעלה ונמשיך עם הכרת אופן השימוש במתגים במכשיר האייפד ואפליקציות מתאימות. הפעלת אייפד עם מתג הינה פונקציה חדשה יחסית שהוטמעה במערכת ההפעלה. במסגרת ההרצאה נלמד על אופן חיבור האייפד למתג, הפעלת המכשיר באמצעות מתג ואפליקציות ייעודיות לכך.

אודות המרצה: הגב’ אורית גרינשטיין, מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות. סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת חיפה. עובדת במרכז דה לו לגיל הרך ובמרכז לייעוץ טכנולוגי בבית איזי שפירא משנת 2013 .


להפוך את הווירטואלי לריאלי!

יום ד’  15.2.17, י”ט בשבט התשע”ז  בשעה  20:30להפוך את הוירטואלי לריאלי

משחקי מחשב וירטואליים מאפשרים למשתמש לפעול ולהגיב בזמן אמת במרחב מדומה – סביבה וירטואלית

המציאות המדומה, היא סביבה מהנה, מתגמלת ומעוררת מוטיבציה. היא מותאמת אישית לצרכי המטופל ונותנת לו תחושת היטמעות והתנתקות מקשיי היומיום המפנים מקומם לחוויית המשחק, האתגר וההנאה.

סביבה וירטואלית המותאמת ליכולת המטופל, מאפשרת למטפלים, להיות עם המטופל במקום הבטוח שלו, להתחבר לתחומי העניין שלו ולהעצים אותו ממקום של מסוגלות ויכולת.

על אף שמטפלים רבים מזהים את הפוטנציאל הטיפולי והשיקומי הטמון בטכנולוגיית המציאות המדומה,  מעטים הם המטפלים אשר מרגישים בנוח עם שימוש במחשב כחלק מעבודתם הטיפולית, ומרביתם מתקשים בהטמעה של הטכנולוגיה לשימוש קליני.

בוובינר זה  נכיר מקרוב את עולם המציאות המדומה, נלמד על יתרונותיה של הטכנולוגיה לטיפול התפתחותי ונראה כיצד אפשר להפוך את הוירטואלי לריאלי בחדר הטיפולים. נעסוק באסטרטגיות וכלים להטמעה נכונה ומוצלחת של הטכנולוגיה בטיפולים ונדבר על מה אפשר לעשות בכדי להרגיש בנוח עם הטכנולוגיה וליהנות ממנה יחד עם המטופל.

אודות המרצה:

שרית טרסר, מרפאה בעיסוק .O.T , M.Sc, דוקטורנטית בחוג לריפוי בעיסוק, אוניברסיטת חיפה.

מטפלת התפתחותית בעלת ניסיון בעבודה עם ילדים עם  איחור התפתחותי (מכון להתפתחות הילד של שירותי בריאות כללית),  עבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי (מרכז מילמן) וכן עם ילדים עם לקות למידה (מרכז לקידום למידה).

בשנת 2009 הקימה את חברת ההזנק טימוקו (Timocco), חברה המפתחת משחקי מחשב מבוססי תנועה לטיפול התפתחותי ושיקום ילדים.

להרשמה

 


כיצד משתמשים במערכת מיקוד מבט למשחק

יום א’ 19.3.17, כ”א באדר התשע”ז בשעה 20:30

לאחרונה אנו עדים לעלייה בשימוש במערכות מיקוד בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלויות מורכבות. המערכות הללו, בנוסף להיותן כלי לתקשורת תומכת וחליפית, מאפשרות הרחבת תכני זמן הפנאי של המשתמש והרחבת האפשרויות גם בטיפול.  בוובינר נציג דוגמאות לשילוב משחק בעת שימוש במערכת מיקוד מבט. הן באמצעות משחק עם המערכת והן בשימוש במערכת בעת משחק חיצוני לה.

אודות המרצות:

אורית גרינשטיין,B.O.T מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות.

סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת חיפה. עובדת במרכז דה לו לגיל הרך ובמרכז לייעוץ טכנולוגי בבית איזי שפירא משנת 2013. מומחית בטכנולוגיה מסייעת, בעלת ניסיון רב בהנגשה ובהתאמת עמדות עבודה לשימוש בטכנולוגיה בכלל ובמחשב בפרט הן למבוגרים והן לילדים.

 דיינה קאפל,B.O.T מרפאה בעיסוק בבית הספר לחינוך מיוחד ובמרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא, בעלת ניסיון רב בשימוש בטכנולוגיה מסייעת בקרב ילדים עם מוגבלות.

להרשמה

הרצאה מקוונת (וובינר ) בנושא אפליקציות ורעיונות לשימוש לשיפור תפקודי ידיים וגרפו מוטוריקה .

תאור : במפגש זה יעלו דוגמאות לשימושים עם הטאבלט לתרגול מיומנויות שונות כהכנה לציור וכתיבה ולתרגול מיומנויות לצורך הקלדה. לפרטים נוספים….

המרצה : הגב’ נועה ניצן , סיימה תואר ראשון באוניברסיטת תל-אביב ותואר שני בתוכנית “שוורץ” באוניברסיטה העברית.

רכזת תחום ריפוי בעיסוק בבית ספר לחינוך מיוחד בבית איזי שפירא ורכזת תחום טכנולוגיה במרכז לייעוץ טכנולוגי בבית איזי שפירא.

 


 

מלקות למידה לקלות למידה – טכנולוגיה מסייעת ללמידה.

תאור : תלמידים וסטודנטים עם לקויות למידה עומדים בפני אתגרים יומיומיים בהתמודדות עם דרישות לימודיות, בתחומים שונים: בקריאה, בכתיבה, בהבעה, בארגון, בזיכרון, בקשב, בריכוז ועוד. במפגש זה יודגמו עזרים, תכנות ואפליקציות וידונו סוגיות בהטמעת טכנולוגיה מסייעת ללמידה. לפרטים נוספים…..

המרצה: גב’ איריס אדטו בירן , גב’ איריס אדטו-בירן, M. Sc. OT, רכזת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא

מרפאה בעיסוק מומחית בטכנולוגיה מסייעת, ובעלת ניסיון בשילוב טכנולוגיות ללמידה בקרב סטודנטים עם מוגבלות ו/או לקות למידה ומרצה בקריה האקדמית אונו

 

 


האייפד צולל למים , תקשורת במים.

תאור : במפגש זה,  יוצגו היתרונות של שימוש בתת”ח בסביבת הטיפול ההידרותרפי ויתרונותיו לשיפור איכות החיים של המטופל, משפחתו וסביבתו, תוך מתן דוגמאות וסרטונים של שילוב השימוש באייפד למטרות תקשורתיות ומשחק בטיפולי הידרותרפיה. לפרטים נוספים…..

המרצה : הגב’ לירז קדוש , קלינאית תקשורת והידרותרפיסטית, B.A בהפרעות בתקשורת, M.A בהתפתחות הילד, אוניברסיטת חיפה.


 אייפדים ואנשים עם מוגבלות – מה חשוב לדעת? ואיך עובדים עם מתג ואייפד

תיאור: השימוש באייפדים הפך לנפוץ וזמין  הן לצרכי עבודה, ללימודים ולפנאי, לכולנו ועבור ילדים ובוגרים עם מוגבלות בפרט. יחד עם זאת פעמים רבות עולים קשיים בשימוש השוטף במכשיר ולכך קיימים פתרונות המובנים במערכת ההפעלה שחשוב להכיר. לפרטים נוספים…..

המרצה: גב’ אורית גרינשטיין, מרפאה בעיסוק ומורשית נגישות השירות.

בוגרת תואר ראשון מהחוג לריפוי בעיסוק אוניברסיטת חיפה, עובדת במרכז דה לו לגיל הרך בבית איזי שפירא, מומחית בטכנולוגיה מסייעת, בעלת ניסיון רב בהנגשה ובהתאמת עמדות עבודה לשימוש בטכנולוגיה בכלל ובמחשב בפרט הן למבוגרים והן לילדים.


שימושים והטמעה של מערכות מיקוד מבט.

תיאור: מערכות מיקוד מבט הינן אמצעי טכנולוגיה מתקדמת המאפשר לילדים ומבוגרים נגישות ישירה לסביבת המחשב. הפעלת מחשב באמצעות העיניים מאפשרת לילדים, לשחק ללמוד ולתקשר. לפרטים נוספים….

המרצה : גב’ הדר זלצר פלאח , סמנכ״ל דגש טכנולוגיה מסייעת

סמנכ״ל דגש טכנולוגיה מסייעת. מומחית לפתרונות הנגשת טכנולוגיה מסייעת לילדים ובוגרים עם מגבלות. בוגרת תואר במנהל עסקים מחשבים ומערכות מידע.מנחת טכנולוגיה מסייעת בצוות התוכנית הארצית ׳תקשוב כהשתלבות׳ של משרד החינוך. יו׳׳ר עמותת אייזק ישראל לתקשורת תומכת וחליפית.

 


 הדפסת תלת מימד בשרות אנשים עם מוגבלויות.

הדפסה תלת מימדית וכלי ייצור דיגיטאלים, נחשבים, בעולם של היום, המהפכה התעשייתי הרביעית. ההדפסה התלת מימדית, הפכה בשנים האחרונות להיות נגישה, לא רק מבחינת זמינות, אלא גם, מבחינת עלויות ומגוון חומרים. לפרטים נוספים….

המרצה : גב’ מעיין כהנא , מילבת , מעצבת תעשייתית

בוגרת תואר ראשון בעיצוב תעשייתי מהמכון הטכנולוגי בחולון, ותואר שני ,בעיצוב מוצרים רפואיים מהטכניון, עובדת בעמותת מילבת, בתחומי ההדפסה התלת מימדית והפנאי הטיפולי, שותפה מקימה של חברת using3d ,שעוסקת בהטמעה והדרכה של כלי יצור דיגיטלי.


 

אפליקציות ורעיונות לשימוש לשיפור תפקודי ידיים וגרפו מוטוריקה .

תאור : במפגש זה יעלו דוגמאות לשימושים עם הטאבלט לתרגול מיומנויות שונות כהכנה לציור וכתיבה ולתרגול מיומנויות לצורך הקלדה. לפרטים נוספים….

המרצה : הגב’ נועה ניצן , סיימה תואר ראשון באוניברסיטת תל-אביב ותואר שני בתוכנית “שוורץ” באוניברסיטה העברית.

רכזת תחום ריפוי בעיסוק בבית ספר לחינוך מיוחד בבית איזי שפירא ורכזת תחום טכנולוגיה במרכז לייעוץ טכנולוגי בבית איזי שפירא.

 

 

המפגשים נערכים בסיוע קרן משפחת רודרמן.

 

למידע נוסף והרשמה: רסיאלה דרור –  09-7701219, דוא”ל   rasid@beitissie.org.il